voestalpine Railway Systems Polska zrealizowała w lipcu dostawę pierwszej partii iglic 60E1A6 w gatunku R350 HT na potrzeby polskiego producenta rozjazdów – firmy TrackTec Koltram. Wielkość dostawy (150 ton) pozwoli na produkcję około 140 półzwrotnic, o znacznie podwyższonych parametrach twardości i trwałości, na potrzeby PKP PLK.
Profil 60E1A6 tzw. profil igliczny polski (dawniej i60) nie był dotychczas dostępny w palecie produkcyjnej wyrobów hut europejskich w gatunku R350HT (tj. stal perlityzowana do twardości 350 – 390 HB).
Podwyższenie twardości profilu 60E1A6 stosowanego do produkcji zwrotnic w rozjazdach kolejowych przez polskich producentów rozjazdów było dotychczas osiągane w procesie powierzchniowego hartowania (technologia stosowana na świecie w latach 80-tych, przy zastosowaniu gazowych palników płomieniowych). Proces ten zapewniał twardość jedynie w powierzchniowej warstwie profilu i został zaniechany w Europie wiele lat temu z uwagi na małą skuteczność i wysoki koszt.
Proces perlityzacji osiągany przez wiodącą technologicznie na świecie hutę voestalpine w austriackim Donawitz, poprzez kontrolowane krzepnięcie stali w kąpieli olejowej po walcowaniu, zapewnia gęste „upakowanie” cząstek fizycznych w całej masie i pełnym przekroju profilu, zapewniając jego twardość, również po obróbce mechanicznej iglicy (czyli w środkowej części profilu).
Profil 60E1A6 jest dedykowany wyłącznie dla rynku polskiego (nie jest kupowany na innych rynkach), a jego produkcja wymagała inwestycji w specjalistyczne walce hutnicze, co stanowiło dotychczas barierę dla jego wytwarzania w Donawitz. Wieloletnie rozmowy doprowadziły jednak do uruchomienia produkcji, a co za tym idzie możliwości udostępnienia tej najwyższej obecnie technologii wysokogatunkowej stali szynowej na potrzeby polskiej sieci kolejowej.
Produkcja twardego profilu iglicznego jest odpowiedzią voestalpine na podwyższone wymagania i standardy materiałowe PKP PLK dla dostaw służących modernizacji polskiej sieci kolejowej.
Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że voestalpine oferuje na polski rynek profil 60E1A6 w gatunku R350 HT przekuty do profilu 60E1 i gotowy do obróbki mechanicznej iglicy. Proces przekuwania profilu w zakładach voestalpine w Zeltweg gwarantuje, że każde przekucie przechodzi tzw. kontrolowane wyżarzanie indukcyjne pozwalające zachować twardość i właściwości stali perlityzowanej w miejscu przekucia. W innym przypadku, prostszej technologii przekucia, w jego miejscu powstaje tzw. „miękkie miejsce” charakteryzujące się w późniejszej eksploatacji osłabieniem powierzchni tocznej główki szyny i znacznie szybszym zużyciem.
Z punktu widzenia producenta i dostawcy profilu 60E1A6 w gatunku R350 HT, udzielenie wieloletniej gwarancji jakościowej wymaga zachowania odpowiedniej technologii przekucia, gwarantującej twardość 350 – 390 HB na całej długości iglicy rozjazdu i wymaga eliminacji miękkiego miejsca.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.