Uroczystość w sprawie uruchomienia projektu Bałtyckiej Kolei Turystycznej, który ma zainicjować i wypromować nowy produkt turystyczny województwa zachodniopomorskiego – turystykę drezynową -odbyła się dziś (21 lipca br.) w Sali Anny Jagiellonki Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.
- Dziękuję Państwu za przybycie i może zacznę od tego, że Pomorze Zachodnie kojarzy się z określonym typem turystyki – piękne plaże, pas nadmorski. Chcielibyśmy zapoznać turystów przyjeżdżających do nas z szerszymi możliwościami aktywnego wypoczynku. Atutem, który mamy, a jest niewykorzystany, to linie kolejowe, które są często przedmiotem kradzieży. Chcielibyśmy ten proceder zatrzymać. Ja pamiętam wiele linii, które jeszcze 20 lat temu były wykorzystywane, a dziś ich nie ma. Chcielibyśmy wskrzesić nieczynne linie kolejowe i stworzyć alternatywę dla mieszkańców i turystów bardziej aktywnego spędzania czasu. Tą alternatywą może być właśnie drezyna. Dziś pierwszy krok, dziś podpiszemy list intencyjny na rzecz rewitalizacji nieczynnej linii kolejowej nr 410 z burmistrzami i osobą, która jest pasjonatem kolei – powiedział marszałek Olgierd Geblewicz.
Podpisy pod listem intencyjnym w sprawie współpracy nad realizacją projektu „Rewitalizacja nieczynnej linii kolejowej nr 410 na odcinku Połczyn-Zdrój – Złocieniec – Wierzchowo – Mirosławiec – Kalisz Pomorski – Drawno – Choszczno – Pełczyce – Barlinek dla celów rozwoju turystyki aktywnej” złożyli marszałek Olgierd Geblewicz, prezes Kolei Bałtyckiej Dariusz Trzciński oraz przedstawiciele 9 gminnych samorządów.
Bałtycką Kolej Turystyczną zamierzają uruchomić samorządy: Barlinka, Choszczna, Drawna, Kalisza Pomorskiego, Mirosławca, Pełczyc, Połczyna-Zdroju, Wierzchowa i Złocieńca, w ścisłej współpracy z inicjatorem działań – Koleją Bałtycką S.A.
Podpisanie listu intencyjnego i w dalszej kolejności umowy o współpracy pomiędzy dziewięcioma jednostkami samorządu terytorialnego i Koleją Bałtycką S.A. sprzyjać będzie działaniom zmierzającym do przejęcia od Polskich Linii Kolejowych poszczególnych odcinków linii nr 410. To pozwoli na wspólne aplikowanie o środki na zagospodarowanie i dalszy rozwój Bałtyckiej Kolei Turystycznej z Programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej.
- Każda historia ma swój początek. 5 lat temu rozpoczęliśmy swoją drogę, dziś jestem prezesem Kolei Bałtyckiej. A to spowodowało, że idea kolei samorządowych przybrała nowy kształt. Linie z jednej strony są problemem, a z drugiej walorem. Zakładam, że w ramach naszego projektu kluczową rolę odegrają nasi partnerzy. Na pierwszym miejscu jest Urząd Marszałkowski, który swoją rangą i autorytetem jest w stanie tą ideę przyjąć. Kolejnymi partnerami są samorządy i partnerzy zagraniczni. Od momentu kiedy kolej powstawała (1882 rok) miała jeden cel - aby łączyć. Kolej jest w stanie połączyć Drawno. Kolej jest w stanie dojechać do Barlinka. Na zakończenie zacytuję Salomona „Wszystko ma swój czas i każda sprawa pod niebem ma swoją porę” – powiedział prezes Kolei Bałtyckiej Dariusz Trzciński.
Turystyczna kolej drezynowa jest coraz bardziej popularna w Niemczech i Skandynawii, również w Polsce istnieje już kilka organizacji zajmujących się tą formą aktywności turystycznej, które, działając w ścisłej współpracy z samorządami, przyciągają do swojego regionu turystów.