Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Turcja i Azerbejdżan chcą budować bezpośrednią linię kolejową

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
05-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
06-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Turcja i Azerbejdżan chcą budować bezpośrednią linię kolejową
fot. Maximilian Dörrbecker (Chumwa), CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Władze w Ankarze i Baku zamierzają jeszcze w tym roku rozpocząć budowę odcinków po swoich stronach granicy w celu połączenia krajów bezpośrednią linią kolejową. Budowa całej linii ma się skończyć w 2029 r., dziś trwają już zaawansowane prace po azerskiej stronie, a w Turcji ogłoszono pierwsze przetargi. Polskie firmy są już aktywne na tym rynku z pomocą KUKE, m.in. jako dostawcy szyn.

Turcja poprowadzi linię z Karsu na północnym wschodzie kraju do granicy z azerską prowincją Nachiczewań. Azerbejdżan zaś chce połączyć ekslawę z główną częścią kraju przez korytarz Zangezur, biegnący przez terytorium Armenii. Połączenie będzie biegło w pobliżu góry Ararat i na styku granic Iranu, Armenii, Azerbejdżanu i Turcji, realizując ideę korytarza zangezurskiego, o którego znaczeniu pisaliśmy tutaj.

Azerskie Koleje pracują już na wspomnianym połączeniem – po wojnie z Armenią w 2020 r. oczyszczono teren z min w odległości 30 metrów od torów na odcinku Horadiz-Agbend wzdłuż granicy z Iranem. W budowie uczestniczą tureckie firmy infrastrukturalne. Z Horadizu można dojechać już koleją do stolicy kraju, Baku. Trwają też roboty w nachiczewańskiej eksklawie, o czym poinformowano na majowym spotkaniu Wspólnej Międzyrządowej Komisji ds. Współpracy Gospodarczej, której prace prowadzone są pod auspicjami premiera Azerbejdżanu i wiceprezydenta Turcji.

Minister Transportu i Infrastruktury Turcji, Abdulkadir Uraloglu, zapowiedział w rozmowie z tureckimi mediami rozpoczęcie budowy linii kolejowej po tureckiej stronie jeszcze w tym roku. Ogłoszony został już przetarg na budowę 224-kilometrowego odcinka do przejścia granicznego w Dilucu w okolicy góry Ararat.

Linia z tureckiego Karsu do Nachiczewania byłaby kolejnym ważnym towarowym połączeniem kolejowym, po otwartym w 2017 r. Baku-Tbilisi-Kars przez Gruzję. Prezydenci Turcji i Azerbejdżanu podpisali w tej sprawie list intencyjny we wrześniu ub.r., podkreślając znaczenie odcinka dla wzmocnienia znaczenia Transkaspijskiego Korytarza Transportowego, który może przejąć pewien wolumen towarów z północnych szlaków z Chin do Europy, ale przede wszystkim zwiększyć wymianę handlową i connectivity w regionie wschodniej Anatolii, Kaukazu i basenu Morza Kaspijskiego.

Na przeszkodzie w realizacji korytarza zangezurskiego stoi Armenia, przez której terytorium miałby przebiegać kolejowy szlak. Erywań po przegranej 4 lata temu wojnie otworzył się na rozmowy z trudnymi sąsiadami, jednak nie jest skory oddać kontroli nad tak istotnym dla nich obszarem (raczej się to nie zmieni po kolejnej wojnie o Górski Karabach z 2023 roku, gdy Azerbejdżan zajął cały ten region - dop. ms.). W konsekwencji Baku negocjuje alternatywną trasę z władzami w Teheranie.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ruszyły nowe połączenia kolejowe na Lubelszczyźnie

Pasażer

Czerwone światło dla linii z Bartoszyc do Dobrego Miasta

Infrastruktura

Czerwone światło dla linii z Bartoszyc do Dobrego Miasta

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2019

Leo Express: Kraków to dopiero początek

Kolej

Leo Express: Kraków to dopiero początek

Leonard Dolecki 21 lipca 2018

Nowe cysterny kolejowe płyną z Polski do Arabii [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

Ruszyły nowe połączenia kolejowe na Lubelszczyźnie

Pasażer

Czerwone światło dla linii z Bartoszyc do Dobrego Miasta

Infrastruktura

Czerwone światło dla linii z Bartoszyc do Dobrego Miasta

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2019

Leo Express: Kraków to dopiero początek

Kolej

Leo Express: Kraków to dopiero początek

Leonard Dolecki 21 lipca 2018

Nowe cysterny kolejowe płyną z Polski do Arabii [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5