Koleje Szwajcarskie SBB zamówiły 29 11-członowych wielosystemowych zespołów trakcyjnych EC250. Pojazdy te, nazwane przez SBB Giruno, będą wykorzystywane na trasach transalpejskich w relacji Zurych – Mediolan i pojadą przez otwierany dziś najdłuższy tunel świata.
Opracowywany właśnie nowy pociąg dużych prędkości Stadler EC250 ma poruszać zarówno po konwencjonalnych odcinkach linii kolejowych, jak i po sieci kolei dużych prędkości z prędkością 249 km/h. Jak zapewnia producent, dzięki bogatemu, komfortowemu wyposażeniu i szerokiej ofercie wagonu restauracyjnego podróż na trasach między europejskimi metropoliami będzie dla pasażerów krótką przygodą.
O tym, że wraz z rozwojem nowych rodzin pojazdów Stadler będzie chciał opracować pociągi dużych prędkości producent informował od wielu lat. W końcu w 2014 roku
udało się wygrać przetarg na dostawę 29 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych EC 250 do obsługi linii dalekobieżnych w Szwajcarii, jak również międzynarodowych połączeń Szwajcarii z Niemcami, Austrią i Włochami.
Wyzwanie dla taboru
Na tej trasie do Włoch pociągi pojadą z
wykorzystaniem nowego Tunelu Gotarda - najdłuższego tunelu świata. - Tego typu tunele stanowią kolejne wyzwanie dla taboru kolejowego, szczególnie w zimie, kiedy różnica temperatur na zewnątrz i wewnątrz tunelu wynieść może nawet 50 stopni. Gwałtownie topniejący śnieg i lód powodować może zwarcia elektryczne i w efekcie unieruchomienie pojazdu w tunelu. Konstrukcja pojazdów uwzględniać musi te szczególne wymagania. Dlatego również pojazdy dla SBB testowane będą w komorze klimatycznej -
mówił "Rynkowi Kolejowemu" Stanisław Skalski, dyrektor handlowy i członek zarządu Stadler Polska, obecnie pracujący w australijskim oddziale koncernu.
Pojazd wyposażony będzie w 3 systemy zasilania: 15kV (Szwajcaria, Austria i Niemcy) oraz 3kV i 25kV (Włochy) z automatycznym przełączaniem w trakcie jazdy. Dodatkowo będzie dysponował czterema systemami samoczynnego hamowania pociągu: europejskim ETCS, jak również PZB i LZB (Niemcy), SCMT (Włochy) i Integra/ZUB (Szwajcaria), które będą ze sobą współdziałać, przejmując automatycznie swoją funkcję na sieci każdego z 4 krajów.
Niskopodłogowe pociągi dużych prędkości
Jak tłumaczył Skalski, nowością i wyzwaniem są również wymagania SBB dotyczące spełnienia szwajcarskiej ustawy o prawach osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Ustawa ta stawia wyższe wymagania niż TSI PRM. Z tego względu nowe pojazdy Stadlera umożliwiać będą dostęp osobom na wózkach inwalidzkich bez użycia windy. Wymaga to zastosowania w pojeździe wejść na poziomie 550 mm (Szwajcaria i Włochy), jak również 760 mm (Niemcy). Pomoże to również spełnić bardzo wyśrubowane wymagania SBB dotyczące krótkiego czasu postoju na stacjach. - W rezultacie powstał pierwszy nowoczesny, niskopodłogowy pociąg wysokiej prędkości - mówił ówczesny członek zarządu Stadler Polska.
Schemat pociągów EC250. Rys. Stadler
Pociągi mają też oferować możliwość indywidualnej aranżacji przedziałów. Konstrukcja pudła wagonu jest hermetyczna co bardzo poprawi komfort podróży. Christian Spichiger, prezes Stadler Group na Europę Środkowo-Wschodnią podkreśla, że pojazd musi uzyskać homologację w czterech krajach: Niemczech, Włoszech, Szwajcarii i Austrii. - W każdym z tych krajów obowiązuje inny system dostaw mocy i inne przepisy bezpieczeństwa –
mówi Spichiger.
Dzisiaj uroczyste otwarcie i przekazanie w użytkowanie szwajcarskim kolejom najdłuższego i najgłębszego tunelu na świecie.
EC 250 – najważniejsze cechy pojazdu- Niskopodłogowe wejście przy wszystkich drzwiach
- Jasne, przyjazne dla pasażerów wnętrze
- Szczelne, klimatyzowane przedziały pasażerskie i kabina maszynisty
- Dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych toaleta w systemie zamkniętym w części niskopodłogowej obu klas
- Strefy toalet wyposażone w 3 toalety każda: męską, damską i wspólną
- Niezależne wejście dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich na P55 i P76
- Duże, bezstopniowe platformy wejściowe
- Przedziały wielofunkcyjne i rowerowe w przedziale pasażerskim
- Resorowane pneumatyczne wózki napędne i toczne
- Ergonomicznie skonfigurowana kabina maszynisty
- Podwójne wyposażenie trakcyjne składające się z 4 układów przeniesienia napędu
- System sterowania pojazdem z magistralą pociągu i komputerem diagnostycznym
- Homologacja według TSI Highspeed
- Wyposażenie podnoszące komfort podróży podczas eksploatacji na długich trasach
- Automatyczny sprzęg cięgłowo-zderzakowy
- Możliwość eksploatacji w trakcji podwójnej
EC 250 – specyfikacja techniczna - Klient: SBB AG, ruch pasażerski
- Obszar zastosowania dopuszczenia: CH/DE/AT/IT
- Szerokość toru: 1435 mm
- Oznaczenie: RABe 501
- Napięcie zasilania: 15 kV 16,7 Hz / 25 kV
- 50 Hz / 3 kV DC
- Układ osi: 2’ Bo’ Bo’ 2’ 2’ 2’ 2’ Bo’ Bo’ 2’ 2’ 2’
- Ilość pojazdów: 29
- Włączenie do ruchu: 2019 –2021 (testy 2017–2021)
- Miejsca siedzące: 403 (1 kl. 117 / 2 kl. 286)
- Miejsca w wagonie restauracyjnym: 17
- Wysokość podłogi: Podłoga niska 940 mm; Podłoga wysoka 1200 mm
- Szerokość wejścia: 900 mm
- Siła ściskania wzdłużnego: 1500 kN
- Długość nad sprzęgiem: 202 000 mm
- Szerokość pojazdu: 2900 mm
- Wysokość pojazdu: 4255 mm
- Rozstaw osi: Wózek motorowy 2750 mm; Wózek toczny 2700 mm
- Średnica koła napędowego, nowego: 920 mm
- Średnica koła tocznego, nowego: 920 mm
- Maks. moc koła: 6000 kW
- Siła pociągowa przy rozruchu: 300 kN
- Prędkość maksymalna: 250 km/h