W 2020 roku ma być gotowy tunel łączący Danię i Niemcy przez cieśninę Femern. To jedna z największych europejskich inwestycji, która pochłonie kilka miliardów euro. W jej powstaniu chcą wziąć udział również polskie firmy – informuje „Kurier Szczeciński”.
Stałe połączenie między Skandynawią i Europą kontynentalną znacznie skróci czas podróży. Obecnie tranzyt promem trwa 45 minut, dodatkowo trzeba doliczyć czas oczekiwania. Po zbudowaniu tunelu podróż pociągiem zajmie zaledwie 7 minut, samochodem – około 10 minut. Przejazd pociągiem z Hamburga do Kopenhagi skróci się z ok. 4,5 do 3 godzin.
Badania wskazują, że nowa infrastruktura wpłynie na poszerzenie relacji handlowych, gospodarczych, kulturalnych i turystycznych. Wzrośnie zatrudnienie nie tylko na czas samej budowy, ale także po otwarciu połączenia.
Budowa tunelu to propozycja spółki Femern. Będzie ona tańsza i bardziej przyjazna środowisku niż budowa mostu. Zanurzona pod dnem konstrukcja z wodoodpornego betonu zawierać będzie w sobie po dwie linie kolejowe oraz dwupasmowe drogi z pasem pobocza, oddzielone od siebie korytarzem przeznaczonym na urządzenia przesyłowe oraz drogę ewakuacyjną. Tunel będzie wyposażony m.in. w system przeciwpożarowy w postaci zraszaczy wody oraz wentylatorów, a także radiowęzeł informujący podróżnych o tym, co robić w przypadku zagrożenia. Obiekt będzie monitorowany.
Długość tunelu będzie liczyła około 18 km. Odcinek będzie przebiegał pomiędzy Rodbyhavn w Danii i Puttgarden w Niemczech.
Aby bezpiecznie położyć tunel, należy najpierw przygotować odpowiedniej wielkości rów. Na lądzie wyprodukowane zostaną ponaddwustumetrowe elementy, które następnie będą zatapiane i łączone w jeden ciąg.
Projekt podzielony zostanie na kilka zadań. Spółka Femern na drodze przetargowej wybierze wykonawców elementów konstrukcyjnych. Od lutego 2011 roku złożono 25 ofert z Polski na ich budowę. Chodzi o produkcję konstrukcji stalowych, olbrzymich ram łączących segmenty tunelu. Polskie firmy mogą też walczyć o usługi związane z dostawą materiałów i surowców.
O kontrakty mogą się starać przedsiębiorstwa świadczące usługi transportowe, w ruchu kołowym i morskim. Tunel będzie musiał zostać wpięty do istniejących systemów kolejowych i drogowych Danii i Niemiec. W obydwu krajach przewidziano podwyższenie standardu dróg i zwiększenie liczby torów kolejowych.