Budowa linii średnicowej w Łodzi to nie tylko 5 tuneli, które połączą dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Kaliska i Żabieniec, ale również 3 podziemne przystanki osobowe: Łódź Koziny, Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Najbardziej zaawansowane prace są na Polesiu, gdzie na głębokości 24 metrów powstały już perony, z których do pociągów będą wsiadać pasażerowie – opisuje zaawansowanie prac inwestor (PKP PLK). Tymczasem tarcza TBM drążąca odcinek dwutorowy może zostać uruchomiona najwcześniej za półtora miesiąca.
Ze względu na sąsiedztwo największego w mieście centrum handlowego Manufaktura, przystanek Polesie będzie jednym z ważniejszych węzłów komunikacyjnych w aglomeracji (choć z uwagi na centralne położenie w samym tunelu ważniejszą rolę odegra jednak
przystanek Łódź Śródmieście w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z Zachodnią i al. Kościuszki). Podziemny przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom -1 będzie służył jako hol komunikacyjny, którym będzie można dojść do pociągów od strony północnej i południowej. Kondygnację niżej usytuowane zostanie zaplecze techniczne. Na poziomie -3 znajdą się perony i tory. Dogodny dostęp do peronów zapewnią windy i schody ruchome.
Na budowie przystanku Polesie trwają intensywne roboty. Pracownicy PBDiM Mińsk Mazowiecki wykonali większość prac konstrukcyjnych, w tym ściany boczne, filary, płyty kondygnacyjne. Gotowe są już perony o długości 150 metrów, z których pasażerowie będą wsiadać do pociągów jadących pod miastem. Budowane są schody, szyby windowe i murowane pomieszczenia technologiczne. Na duże zaawansowanie budowy wskazują też pierwsze elementy wykończeniowe, czyli ścianki działowe na poziomie -2.
Budowa przystanków Śródmieście i Koziny, wyposażanie tuneli jednotorowych
Jednocześnie kontynuowane są prace na pozostałych dwóch podziemnych przystankach. Na wspomnianym przystanku Łódź Śródmieście usunięto już wszystkie kolizje z infrastrukturą zewnętrzną. Wykonano komplet ścian szczelinowych. Trwają prace konstrukcyjne, a z wnętrza przystanku wydobywana jest ziemia.
Na przystanku
Łódź Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej), który jest największym obiektem na trasie łódzkiego tunelu, postępuje zbrojenie najniższego poziomu -3. Poziom -2 jest zabudowywany stropem. Rozpoczyna się stawianie filarów, na których wsparty zostanie kondygnacja poziomu -1. W przyszłości na powierzchni nad przystankiem powstanie
multimodalny węzeł tramwajowo-autobusowy (tu jednak inwestorem będzie łódzki samorząd).
W wydrążonych jednotorowych tunelach między Kozinami a Kaliską i Żabieńcem trwają
prace związane z budową betonowego podtorza. Podbudowa dla torów o wysokości 70 cm została wykonana już w trzech tunelach. Na wykonanym podłożu będą następnie układane kolejne warstwy nawierzchni torowej z uwzględnieniem rozwiązań redukujących poziom hałasu i drgań.
Z kolei na Żubardziu, pod warstwą betonu i ziemi,
znikają komory, w których prace zaczynały tarcze TBM. Zachodnia komora, skąd wyruszała Faustyna, została już zabudowana i przysypana gruntem. Przy wschodniej, skąd startowała Katarzyna, roboty konstrukcyjne są na ukończeniu. Nowym przeznaczeniem obiektów oraz łącznika między nimi będzie zaplecze techniczne dla tunelu. W tym miejscu znajdą się perony techniczne i pomieszczenia dla pracowników kolei i obsługi.
Co dalej z tarczami?Mniejsza tarcza TBM, Faustyna, zakończyła swoją misję drążenia tunelu jednotorowych i jest demontowana. Druga tarcza, Katarzyna, podczas drążenia
natrafiła na trudności gruntowe przy al. 1 Maja. Przymusowy postój trwa od 10 listopada. Pod zagrożonymi kamienicami wzmocniono teren, a na przełomie grudnia i stycznia trwały badania geologiczne, mające ustalić zakres dodatkowych robót zabezpieczających budynki w obszarze oddziaływania maszyny. Praca tarczy nie zostanie wznowiona do czasu zrealizowania odpowiednich zabezpieczeń (
najwcześniejszy możliwy termin to połowa marca). Po zakończeniu prac budowlanych tunel zostanie poddany testom i odbiorom technicznym, a następnie oddany do użytku.
Lokatorzy relokowanych kamienic ze względów bezpieczeństwa wciąż przebywają w hotelach finansowanych przez wykonawcę, gdzie mają zapewnione wyżywienie. Zamiast hotelu lokatorzy mogą od wykonawcy otrzymać ekwiwalent finansowy. – Bezpieczeństwo mieszkańców i przyszłych użytkowników tunelu jest dla nas priorytetem, a każda decyzja podejmowana w trakcie budowy opiera się na analizach ekspertów i najwyższych standardach technicznych – zapewniają PKP PLK.
Nie wszyscy mieszkańcy są jednak zadowoleni z opcji do wyboru, jakie zaproponował im wykonawca oraz władze miasta (wkrótce napiszemy na ten temat więcej).
Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi mają nim jeździć pociągi aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne, osiągając czas przejazdu w wielu relacjach (np. Widzew – Polesie) nieosiągalny dziś dla żadnego środka transportu. Inwestycja PKP PLK o wartości ponad 2 mld zł ubiega się o dofinansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027 w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).