Partnerzy serwisu:
Świat

Tunel pod przełęczą Brenner: Początek budowy kolejnego odcinka

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-11-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Tunel pod przełęczą Brenner: Początek budowy kolejnego odcinka
Fot. Alptransit GotthardZdjęcie ilustracyjne
Po wielomiesięcznych przygotowaniach pod rzeką Isarco w północnych Włoszech rozpoczęło się drążenie tunelu kolejowego. To część wartej 8,8 mld euro inwestycji, mającej usprawnić ruch między Austrią a Włochami oraz między północą a południem Europy. Zakończenie prac przewidziano na rok 2028.

64-kilometrowy tunel połączy Innsbruck z położonym po włoskiej stronie granicy miastem Fortezza. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt na świecie (obecnie tytuł ten należy do 57-kilometrowego szwajcarskiego Tunelu Gottharda).

Przejście pod Isarco, mimo niewielkiej długości (4,5 km), należy do najtrudniejszych odcinków. Ze względu na skomplikowaną strukturę geologiczną wykonawcy musieli opracować nowe metody pracy specjalnie dla potrzeb tej inwestycji. Konieczne było – między innymi – wzmocnienie warstw ziemnych poniżej łożyska rzeki. Choć początkowo rozważano zmianę jej przebiegu, w końcu zdecydowano się na zamrożenie gruntu przy pomocy wtłoczonego pod ziemię ciekłego azotu. Rozmrożenie nastąpi dopiero po ukończeniu odcinka tunelu przebiegającego pod rzeką.

Przełęcz Brenner jest dziś jednym z najbardziej ruchliwych przejść granicznych w Europie zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym. Odgrywa ono ważą rolę w transporcie towarowym między północą a południem Europy. Parametry obecnej linii kolejowej (maksymalna prędkość z powodu profilu i geometrii trasy nie przekracza 70 km/h) ograniczają jednak jej przepustowość. Efektem jest nadmierny ruch na niebezpiecznym – zwłaszcza zimą – przejściu drogowym. Według danych sprzed kilku lat przejeżdżało nim ok. 2 milionów ciężarówek rocznie.

Poprowadzony pod przełęczą tunel ma rozwiązać ten problem. Będzie on ważnym ogniwem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Jego oddanie do użytku skróci trasę z Niemiec do Włoch (tunel znajduje się w europejskim korytarzu towarowym nr 5 Bałtyk – Adriatyk oraz w korytarzu kolei dużych prędkości Berlin – Palermo). Inwestorzy spodziewają się w związku z tym dużego przyrostu ruchu towarowego na torach.

Oddanie tunelu do użytku będzie też miało duże znacznie dla przewozów pasażerskich. Według planów czas podróży na trasie Innsbruck – Bolzano skróci się przeszło dwukrotnie (z 2 godzin do mniej niż 50 minut). Nie wiadomo jednak, czy uda się dotrzymać zaplanowanego terminu – w kwietniu prace na wszystkich odcinkach zostały na pewien czas wstrzymane z powodu pandemii COVID-19. Tuż przedtem zaawansowanie prac sięgnęło 50%.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Infrastruktura

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Witold Urbanowicz 10 maja 2022

Wariant nowej linii kolejowej Niemcy - Austria wybrany. Aż trzy tunele

Infrastruktura

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Świat

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Roman Czubiński 08 września 2020

Czesi zbudują prawie 5 kilometrowy tunel kolejowy

Świat

Czesi zbudują prawie 5 kilometrowy tunel kolejowy

Roman Czubiński 24 stycznia 2019

Czesi otworzyli najdłuższy w kraju tunel kolejowy

Infrastruktura

Czesi otworzyli najdłuższy w kraju tunel kolejowy

Tomasz Kościelny 29 listopada 2018

Zobacz również:

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Infrastruktura

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Witold Urbanowicz 10 maja 2022

Wariant nowej linii kolejowej Niemcy - Austria wybrany. Aż trzy tunele

Infrastruktura

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Świat

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Roman Czubiński 08 września 2020

Czesi zbudują prawie 5 kilometrowy tunel kolejowy

Świat

Czesi zbudują prawie 5 kilometrowy tunel kolejowy

Roman Czubiński 24 stycznia 2019

Czesi otworzyli najdłuższy w kraju tunel kolejowy

Infrastruktura

Czesi otworzyli najdłuższy w kraju tunel kolejowy

Tomasz Kościelny 29 listopada 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5