Ważne informacje pojawiły się w czasie pierwszego Kongresu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Wiadomo już, kiedy zostanie ogłoszony wykonawca tunelu średnicowego KDP, który rozpocznie prace od komory startowej “Retkinia”. Obiekt ten wkrótce zostanie ukończony przez firmę Budimex.
Prace nad tunelem średnicowym dla Kolei Dużych Prędkości na terenie Łodzi mają de facto dwie odsłony. Pierwsza to budowa komór: startowej "Retkinia" i wydobywczej "Fabryczna". Druga to prace budowlane przy podziemnej trasie kolejowej, które są na etapie wyboru wykonawcy inwestycji.
Komora startowa dla tarczy TBM przed wakacjami Komora "Retkinia" powstaje w kwadracie ulic Obywatelska, Maratońska (jezdnia północna), "Waltera" Janke i Maratońska (jezdnia południowa). W związku z tym
od marca 2024 roku przejazd w tym rejonie jest utrudniony. I to się w najbliższych latach nie zmieni. To z tego miejsca ruszy bowiem maszyna TBM, która zostanie wykorzystana do budowy drugiego tunelu średnicowego w Łodzi.
Prace przy budowie tej ważnej konstrukcji są już praktycznie na ukończeniu. Komora składa się tak naprawdę z dwóch poziomów. Na poziomie -1 zaplanowano część techniczną oraz klatki ewakuacyjne. Natomiast na poziomie -2 będzie ułożone torowisko nowej linii kolejowej nr 85.
– Jest to komora o długości 185 metrów i głębokości ścian szczelinowych sięgających nawet 43 metrów. Mieliśmy trudne warunki geotechniczne, bo dokumentacja wskazywała jedno, a w terenie widzieliśmy drugie, ale aktualnie jesteśmy na końcówce prac i wykonywaniu płyty fundamentowej – tłumaczy Jacek Woźniak, kierownik budowy z firmy Budimex. – Planowany koniec robót zakładamy z końcem maja tego roku – dodaje.
Przedstawiciel wykonawcy wskazuje, że w czasie prac zużyto ok. 30 tys. metrów sześciennych betonu – dla zobrazowania to ponad 4 tys. betoniarek. Do tego wykorzystano 3 mln ton stali, z której wykorzystaniem – jak wynika z szybkich wyliczeń – mogłoby powstać kilka przynajmniej 5-pietrowych budynków. W szczycie robót pracowało tutaj blisko 100 osób oraz różnego rodzaju sprzęt budowlany, m. in.: palownica, koparki linowe, dźwigi, wywrotki czy wspomniane betoniarki.
Wczoraj w Łodzi odbyła się
pierwsza edycja Kongresu Kolei Dużych Prędkości. Gościem wydarzenia był
Herald Ruijters, zastępca dyrektora generalnego Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu DG MOVE. Urzędnik Komisji Europejskiej po swoim wystąpieniu wizytował także plac budowy przy ul. Maratońskiej. Towarzyszyli mu m. in. wiceprezes CPK Piotr Rachwalski oraz europoseł i członek Komisji Transportu i Turystyki PE Dariusz Joński.
Tunel KDP w Łodzi z wykonawcą w drugim kwartaleW ogłoszonym pod koniec lipca 2024 roku przetargu na budowę tunelu średnicowego dla pociągów KDP
oferty zostały otwarte pod koniec grudnia. Od tego czasu trwa ich szczegółowa analiza.
Pośród zainteresowanych tym kontraktem mamy: konsorcjum PORR i PORR Bau GmbH, Gülermak, China Harbour Engineering, konsorcjum NDI i DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET oraz konsorcjum Torpol i Mirbud. Jednak wkrótce mamy poznać przyszłego wykonawcę inwestycji dla tej części tzw. linii Y. – Dzisiaj była o tym mowa, ale na pewno w kwietniu będzie ogłoszony wybór wykonawcy dla drugiego tunelu – powiedział w Łodzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Drążenie 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości – jak niedawno przekazała spółka CPK –
powinno rozpocząć się w czwartym kwartale 2026 roku.
Budowa
linii kolejowej 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – Łódź Niciarniana to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP. Jej ukończenie planowane jest na rok 2032. Cały 480-kilometrowy odcinek z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia
ma zostać ukończony w 2035 roku.