Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi. Wykonawca w kwietniu, komora startowa przed wakacjami [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
18-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Ważne informacje pojawiły się w czasie pierwszego Kongresu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Wiadomo już, kiedy zostanie ogłoszony wykonawca tunelu średnicowego KDP, który rozpocznie prace od komory startowej “Retkinia”. Obiekt ten wkrótce zostanie ukończony przez firmę Budimex.

Prace nad tunelem średnicowym dla Kolei Dużych Prędkości na terenie Łodzi mają de facto dwie odsłony. Pierwsza to budowa komór: startowej "Retkinia" i wydobywczej "Fabryczna". Druga to prace budowlane przy podziemnej trasie kolejowej, które są na etapie wyboru wykonawcy inwestycji.

Komora startowa dla tarczy TBM przed wakacjami

Komora "Retkinia" powstaje w kwadracie ulic Obywatelska, Maratońska (jezdnia północna), "Waltera" Janke i Maratońska (jezdnia południowa). W związku z tym od marca 2024 roku przejazd w tym rejonie jest utrudniony. I to się w najbliższych latach nie zmieni. To z tego miejsca ruszy bowiem maszyna TBM, która zostanie wykorzystana do budowy drugiego tunelu średnicowego w Łodzi.

Prace przy budowie tej ważnej konstrukcji są już praktycznie na ukończeniu. Komora składa się tak naprawdę z dwóch poziomów. Na poziomie -1 zaplanowano część techniczną oraz klatki ewakuacyjne. Natomiast na poziomie -2 będzie ułożone torowisko nowej linii kolejowej nr 85.

– Jest to komora o długości 185 metrów i głębokości ścian szczelinowych sięgających nawet 43 metrów. Mieliśmy trudne warunki geotechniczne, bo dokumentacja wskazywała jedno, a w terenie widzieliśmy drugie, ale aktualnie jesteśmy na końcówce prac i wykonywaniu płyty fundamentowej – tłumaczy Jacek Woźniak, kierownik budowy z firmy Budimex. – Planowany koniec robót zakładamy z końcem maja tego roku – dodaje.

Przedstawiciel wykonawcy wskazuje, że w czasie prac zużyto ok. 30 tys. metrów sześciennych betonu – dla zobrazowania to ponad 4 tys. betoniarek. Do tego wykorzystano 3 mln ton stali, z której wykorzystaniem – jak wynika z szybkich wyliczeń – mogłoby powstać kilka przynajmniej 5-pietrowych budynków. W szczycie robót pracowało tutaj blisko 100 osób oraz różnego rodzaju sprzęt budowlany, m. in.: palownica, koparki linowe, dźwigi, wywrotki czy wspomniane betoniarki.

Wczoraj w Łodzi odbyła się pierwsza edycja Kongresu Kolei Dużych Prędkości. Gościem wydarzenia był Herald Ruijters, zastępca dyrektora generalnego Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu DG MOVE. Urzędnik Komisji Europejskiej po swoim wystąpieniu wizytował także plac budowy przy ul. Maratońskiej. Towarzyszyli mu m. in. wiceprezes CPK Piotr Rachwalski oraz europoseł i członek Komisji Transportu i Turystyki PE Dariusz Joński.

Tunel KDP w Łodzi z wykonawcą w drugim kwartale

W ogłoszonym pod koniec lipca 2024 roku przetargu na budowę tunelu średnicowego dla pociągów KDP oferty zostały otwarte pod koniec grudnia. Od tego czasu trwa ich szczegółowa analiza.

Pośród zainteresowanych tym kontraktem mamy: konsorcjum PORR i PORR Bau GmbH, Gülermak, China Harbour Engineering, konsorcjum NDI i DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET oraz konsorcjum Torpol i Mirbud. Jednak wkrótce mamy poznać przyszłego wykonawcę inwestycji dla tej części tzw. linii Y. – Dzisiaj była o tym mowa, ale na pewno w kwietniu będzie ogłoszony wybór wykonawcy dla drugiego tunelu – powiedział w Łodzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Drążenie 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości – jak niedawno przekazała spółka CPK – powinno rozpocząć się w czwartym kwartale 2026 roku.

Budowa linii kolejowej 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – Łódź Niciarniana to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP. Jej ukończenie planowane jest na rok 2032. Cały 480-kilometrowy odcinek z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia ma zostać ukończony w 2035 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IGTL: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy

Biznes

IGTL: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy

Roman Czubiński 18 marca 2025

PKP Intercity kupi jednostki na co najmniej 300 km/h

Tabor i technika

Zobacz również:

CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP

Infrastruktura

CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP

Roman Czubiński 13 grudnia 2024

Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Pozostałe z wątku:

IGTL: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy

Biznes

IGTL: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy

Roman Czubiński 18 marca 2025

PKP Intercity kupi jednostki na co najmniej 300 km/h

Tabor i technika

Zobacz również:

CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP

Infrastruktura

CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP

Roman Czubiński 13 grudnia 2024

Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5