Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi. Rusza kluczowy przetarg w ramach CPK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
29-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. CPK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Tunel KDP w Łodzi. Rusza kluczowy przetarg w ramach CPK
wiz. CPK
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej. Będzie to trzeci i największy kontrakt na roboty budowlane dla najbardziej zaawansowanego obecnie projektu kolejowego CPK. Dwa pozostałe są już realizowane w centrum Łodzi.

– Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. “Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. To bardzo ważna inwestycja, która wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei, a także istotny krok w realizacji naszego projektu 100-minutowej Polski. Nie tylko integrujemy wszystkie rodzaje transportu, by stworzyć spójną sieć transportową kraju, ale modernizujemy infrastrukturę i przyśpieszamy pociągi, by realnie skrócić dystanse między miastami – mówi Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.


– Przetarg na tunel w Łodzi to dowód na to, że kontynuujemy realizację inwestycji CPK, kierując się korzyściami dla pasażerów. Tunel ten będzie bardzo istotnym elementem linii „Y”, która jest naszym priorytetem inwestycyjnym. Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy w 2032 roku podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut, czyli znacznie krócej niż obecnie. Będzie to czas porównywalny z czasem przejazdu warszawskim metrem ze stacji Kabaty do stacji Młociny – podkreśla Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK.

Tunel pod centrum Łodzi, który zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów, będzie miał ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.

– To będzie najdłuższy i o największej średnicy podziemny przejazd kolejowy dotychczas realizowany tą metodą w Polsce. Budowa tunelu KDP w Łodzi to jeden z najbardziej wymagających technicznie elementów wchodzących w skład linii kolejowej „Y”. To też jednocześnie najbardziej zaawansowany z naszych projektów – dodaje Dr Filip Czernicki, Prezes spółki CPK.

Otwarcie ofert w przetargu spółka CPK planuje na koniec września. Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi na podstawie ceny (ta stanowi 70 proc. kryteriów przetargowych) i kwalifikacji personelu (30 proc.). Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 46 miesięcy od podpisania umowy.

Pociągi jadące linią kolejową nr 85 (LK85) od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej LK14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie „Y” – na Wrocław i Poznań.

Spółka CPK podpisała dotychczas dwa z trzech dużych kontraktów dotyczących Łodzi. Pierwszy to umowa na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), które są już mocno zaawansowane. Drugim już podpisanym kontraktem jest umowa na budowę komór: startowej Retkinia (roboty już trwają) i odbiorczej Fabryczna (prace zaczną się po zakończeniu robót przy ŁDK).

Wzmacnianie fundamentów ŁDK, po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna, realizuje od września ubiegłego roku firma Keller Polska. Wartość tego kontraktu to ponad 93 mln zł netto. Operacja powinna zostać zakończona w połowie 2025 r.

Komora startowa, umożliwiająca start drążenia za pomocą tarczy zmechanizowanej TBM, powstaje w okolicach osiedla Retkinia – na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Prace prowadzone są przez firmę Budimex, z którą w grudniu ubiegłego roku spółka CPK podpisała umowę wartą 147 mln zł netto. Zgodnie z kontraktem, prace w zakresie Komory Startowej powinny zakończyć się jeszcze w tym roku. Realizacja tunelu dalekobieżnego CPK jest skoordynowana z trwającą budową tunelu PKP Polskich Linii Kolejowych – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK: Linia "Y" powstanie do 2035 r. Takie będą polskie koleje dużych prędkości

Infrastruktura

CPK: Linia "Y" powstanie do 2035 r. Takie będą polskie koleje dużych prędkości

Jakub Rösler, wsp. Łukasz Malinowski 18 lipca 2024

Decyzja rządu w sprawie CPK. Budujemy KDP, na początku Igrek!

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

CPK: Linia "Y" powstanie do 2035 r. Takie będą polskie koleje dużych prędkości

Infrastruktura

CPK: Linia "Y" powstanie do 2035 r. Takie będą polskie koleje dużych prędkości

Jakub Rösler, wsp. Łukasz Malinowski 18 lipca 2024

Decyzja rządu w sprawie CPK. Budujemy KDP, na początku Igrek!

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5