W sumie pięć ofert wpłynęło na budowę tunelu dalekobieżnego na linii kolejowej nr 85 w Łodzi. Teraz rozpocznie się proces sprawdzania i weryfikacji ofert, którego długość będzie zależna od jakości złożonych dokumentów. Jest to największy jak dotąd opublikowany przez CPK przetarg na roboty budowlane, w ramach którego powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w II połowie 2025 roku.
Przetarg dotyczy
budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. Złożonych zostało pięć ofert.
Zamawiający przewidział na realizację projektu 2 mld 800 mln zł brutto. Najtańsza ze złożonych ofert wyniosła 2 mld 166 mln zł brutto, a najdroższa 2 mld 797 mln zł brutto. Jak pisze CPK fakt, że wszystkie oferty mieszczą się w zaplanowanym budżecie, świadczy o dobrym przygotowaniu postępowania.
Złożone oferty:
- PORR S.A. – Lider, PORR Bau GmbH – Partner – 1 761 234 967,15 zł netto/ 2 166 319 009,59 zł brutto
- Gülermak S.A. – 2 098 442 552,85 zł netto/ 2 581 084 340,01 zł brutto
- China Harbour Engineering Co. Ltd – 2 098 479 442,47 zł netto / 2 581 129 714,24 zł brutto
- NDI S.A. – Lider konsorcjum DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET A.Ş – Partner – 2 108 086 400,67 zł netto/ 2 592 946 272,82 zł bruttoTORPOL S.A. – Lider, MIRBUD S.A. – Partner – 2 274 616 079,49 zł netto/ 2 797 777 777,77 zł brutto
Po ocenie dokumentacji poznamy odpowiedź na pytanie, kto wybuduje tunel o długości 4,6 kilometra (najdłuższy kolejowy tunel w Polsce) przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości kursujących między Warszawą, a Wrocławiem i Poznaniem.
– Głównym celem jest przeprowadzenie drążenia tunelu w sposób, który zagwarantuje maksymalne bezpieczeństwo osobom mieszkającym w bezpośrednim sąsiedztwie realizowanej inwestycji. Wszyscy mieszkańcy Łodzi muszą mieć pewność, że projekt jest prowadzony odpowiedzialnie z zachowaniem najwyższych standardów technicznych. Cieszę się, że konsekwentnie realizujemy kolejny ważny krok w programie CPK – podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
O złożoności procesu świadczy fakt, że sama specyfikacja warunków zamówienia wraz z załącznikami liczyła ok. 2000 dokumentów. W sumie ws. przetargu do CPK wpłynęło około 1000 pytań od 25 potencjalnych wykonawców.
Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana po przeanalizowaniu ofert na podstawie ceny (70 proc. kryteriów przetargowych) i kwalifikacji personelu (30 proc.).
– To niezwykle ambitne zadanie, ponieważ łódzki tunel będzie miał największą średnicę spośród podziemnych konstrukcji realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce. Stanie się też najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem – dodaje wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Wykonawca będzie zobowiązany do realizacji zamówienia w ciągu 46 miesięcy od podpisania umowy.
Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element
tzw. linii „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między
Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Będzie on przebiegać przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową. Wybrany wykonawca już na etapie projektu wykonawczego zostanie w związku z tym zobowiązany do ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych.
Samo drążenie tunelu ma ruszyć w IV kwartale 2026 r. i potrwać do III kwartału 2028 r.
– Kolej Dużych Prędkości to wielka szansa rozwojowa dla Polski, ale sam tunel będzie ogromnym i kluczowym projektem dla mieszkańców Łodzi. Początkowe uciążliwości związane z budową zaprocentują w kolejnych latach. Miasto zyska wiele szybkich połączeń z największymi miastami, ale nie będzie to wpływało na komfort życia mieszkańców, bo pociągi będą mknęły kilkadziesiąt metrów pod ziemią – zaznacza prezes CPK dr Filip Czernicki.
Cały fragment linii 85 między Warszawą a Łodzią zostanie oddany do użytku w 2032 r., czyli razem z otwarciem nowego lotniska krajowego. Podróż pociągiem między wspomnianymi wyżej miastami skróci się wówczas do ok. 40 minut. Inwestycja to istotny krok w realizacji kolejowego projektu „Polska 100 minut”, który usprawni połączenia i stanie się ważnym krokiem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym wśród Polaków.