Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Tunel Gotarda znów dostępny bez ograniczeń

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Tunel Gotarda znów dostępny bez ograniczeń
fot. AlpTransit Gotthard
Przewoźnicy towarowi oraz pasażerscy mogą znów bez ograniczeń korzystać ze szwajcarskiego Tunelu Bazowego Gotarda. Usuwanie skutków ubiegłorocznego wypadku trwało ponad rok i kosztowało ok. 150 milionów franków szwajcarskich (blisko 160 mln euro).

Szwajcarskie koleje związkowe SBB informują, że liczba ich połączeń skierowanych przez tunel będzie teraz nawet większa od tej sprzed wypadku. Łącznie wszyscy przewoźnicy mają uruchamiać przeciętnie ok. 70 par pociągów pasażerskich i 260 towarowych (choć dane różnią się, niekiedy mocno, w zależności od źródeł).

Ponowne otwarcie tunelu znacząco skróci czas przejazdu jedną z najważniejszych magistral z północy na południe Europy. Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich wynosi 250 km/h (choć wprowadzono dla nich czasowe ograniczenia w rejonie stacji technicznych), a dla towarowych – 160 km/h. Na pokonanie tunelu te ostatnie potrzebują więc zaledwie 20 minut. Dla podróży Zurych – Mediolan zysk czasowy w porównaniu ze starszymi, równoległymi liniami (przez Lötschberg i Simplon oraz przez krótszy tunel, wybudowany w 1882 r.) wynosi ponad godzinę. Po oddaniu tunelu do użytku znacznie zwiększyła się także przepustowość dla pociągów towarowych (przed wypadkiem przenosił on ok. 70% ruchu towarowego przez Alpy).

10 sierpnia ubiegłego roku w Tunelu Bazowym Gotarda doszło do wykolejenia składu towarowego na torze zachodnim z powodu pęknięcia koła. Efektem wypadku było poważne uszkodzenie toru oraz portalu z wyjściami ewakuacyjnymi na długości ponad 7 km. Tunel najpierw na 12 dni całkowicie zamknięto, potem zaś udostępniono dla ruchu tylko po jednym torze. Po zbadaniu zakresu zniszczeń okazało się, że ich usuwanie – zamiast, jak początkowo planowano, kilku miesięcy – potrwa ponad rok.

Otwarty 1 czerwca 2016 r. 57-kilometrowy tunel jest jednym z głównych elementów paneuropejskiego korytarza transportowego Ren – Alpy. Przed wypadkiem przejeżdżało nim nawet 130 par pociągów na dobę (zarówno pasażerskich, jak i towarowych, w tym – intermodalnych). Przez ostatni rok, podczas naprawy obiektu, maksymalna przepustowość dobowa była ograniczona do 45 par.

SBB planują rozpocząć w przyszłym roku modernizację starszej trasy przez Przełęcz św. Gotarda, która podczas usuwania skutków wypadku po raz kolejny okazała się użyteczna. Tymczasem, równocześnie z pełnym otwarciem tunelu bazowego, tunel drogowy pod Mont Blanc zamknięto na trzy miesiące z powodu planowych prac utrzymaniowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Najdłuższy tunel świata częściowo zamknięty na rok

Infrastruktura

Najdłuższy tunel świata częściowo zamknięty na rok

Roman Czubiński 05 listopada 2023

Szwajcaria: Przez tunel Gotarda tylko po jednym torze

Świat

Szwajcaria: Przez tunel Gotarda tylko po jednym torze

Roman Czubiński 24 sierpnia 2023

Flirty pojadą przez Przełęcz Św. Gotarda

Tabor i technika

Flirty pojadą przez Przełęcz Św. Gotarda

inf. prasowa Stadler 27 grudnia 2017

Pierwsi pasażerowie przejechali tunelem Gotarda

Innowacje

Tunel Gotarda dla publiczności (zdjęcia)

Fotorelacje

Tunel Gotarda dla publiczności (zdjęcia)

Łukasz Malinowski 27 czerwca 2016

Jechaliśmy Tunelem Gotarda (zdjęcia)

Infrastruktura

Jechaliśmy Tunelem Gotarda (zdjęcia)

Łukasz Malinowski 18 czerwca 2016

Zobacz również:

Najdłuższy tunel świata częściowo zamknięty na rok

Infrastruktura

Najdłuższy tunel świata częściowo zamknięty na rok

Roman Czubiński 05 listopada 2023

Szwajcaria: Przez tunel Gotarda tylko po jednym torze

Świat

Szwajcaria: Przez tunel Gotarda tylko po jednym torze

Roman Czubiński 24 sierpnia 2023

Flirty pojadą przez Przełęcz Św. Gotarda

Tabor i technika

Flirty pojadą przez Przełęcz Św. Gotarda

inf. prasowa Stadler 27 grudnia 2017

Pierwsi pasażerowie przejechali tunelem Gotarda

Innowacje

Tunel Gotarda dla publiczności (zdjęcia)

Fotorelacje

Tunel Gotarda dla publiczności (zdjęcia)

Łukasz Malinowski 27 czerwca 2016

Jechaliśmy Tunelem Gotarda (zdjęcia)

Infrastruktura

Jechaliśmy Tunelem Gotarda (zdjęcia)

Łukasz Malinowski 18 czerwca 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5