Województwo wielkopolskie pozytywnie rozstrzygnęło postępowanie na naprawę poziomu P4 dla trzech swoich spalinowych pojazdów z serii SA108. Wykona je Pesa Mińsk Mazowiecki.
Województwo wielkopolskie jest właścicielem siedmiu pojazdów z serii SA108. Są to szynobusy, które zostały wyprodukowane przez nieistniejące już Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Poznaniu. Cała seria SA108 liczy sobie 10 pojazdów, a poza siedmioma jednostkami jeżdżącymi w barwach Wielkopolski, dwa należą do województwa podlaskiego, a jeden do lubuskiego. SA108 razem z SA105 należą do rodziny pojazdów Regio Tramp. Wielkopolska posiada także dwa SA105. O obu pojazdach pisaliśmy w ostatnim czasie sporo. Pierwszy pojazd
kursuje obecnie z pasażerami, a
drugi oczekuje na modernizację.Spalinowe trasy wokół Leszna i Krzyża
Wielkopolskie jednostki z serii SA108 obsługują trasy z Leszna do Zbąszynka przez Wolsztyn, a także trasę do Ostrowa Wielkopolskiego. Ponadto są wykorzystywane na północy regionu, gdzie kursują z Krzyża do Piły lub też dalej, do Chojnic. Pociągi Krzyż – Piła – Chojnice są obsługiwane przez Polregio, natomiast kursy wokół Leszna przez Koleje Wielkopolskie.
Rozszerzona naprawa P4
Przetarg obejmował naprawdę pojazdów o numerach 001, 002 oraz 003. Modernizacja szynobusów zostanie dokonana z wyłączeniem napraw zespołów napędowych, które zostaną wykonane przez Koleje Wielkopolskie we własnym zakresie. Poza standardowymi czynnościami przy naprawie P4, zamawiający wymaga, aby w jednostkach zostały wymienione wszystkie koła monoblokowe oraz wszystkie tarcze hamulcowe. Ponadto w szynobusach mają zostać wymienione kamery monitoringu z przedziału pasażerskiego, jak i dwie kamery szlakowe.
W pojazdach zostaną także zamontowane kamery lusterkowe oraz informacyjne tablice jednowierszowe wykonane w technologii LED. Wymienione mają też zostać wszystkie reflektory czołowe na nowe, halogenowe. Modernizacja obejmie też wydłużenie kanałów wentylacji od przedziału pasażerskiego do kabin maszynisty oraz malowanie całego pudła pojazdu.
Pesa Mińsk Mazowiecki z kolejnym zamówieniem
Pierwszy pojazd, oznaczony numerem 001 ma zostać zmodernizowany w ciągu 140 dni od przekazania go do wykonawcy, dwa kolejne mają zostać naprawione w ciągu 200 dni od przekazania ich do naprawy (ten czas jest liczony oddzielnie dla każdej z jednostek). Całość zamówienia ma zostać zrealizowana w ciągu roku, licząc od dnia podpisania umowy.
Ostatecznie w postępowaniu wpłynęły trzy oferty, a za najkorzystniejszą uznana została oferta Pesa Mińsk Mazowiecki, która zaproponowała wykonanie naprawy trzech szynobusów za kwotę niewiele przekraczającą 5,037 miliona złotych.
Szynobus SA108-001 borykał się w ostatnim czasie z awarią wału napędowego, co skutkowało jego wyłączeniem z eksploatacji. Pisaliśmy
o tym w styczniu tego roku.