Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Trzy urzędy przeciw dewastacji i kradzieżom infrastruktury

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-08-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Trzy urzędy przeciw dewastacji i kradzieżom infrastruktury
Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Regulacji Energetyki oraz Urząd Transportu Kolejowego będą współpracować na rzecz przeciwdziałania zjawisku kradzieży i dewastacji infrastruktury. Chcą m. in. zaprzestania orzekania o niskiej szkodliwości społecznej tych czynów.

Celem Memorandum jest podjęcie i prowadzenie wspólnych działań zmierzających do ograniczenia i przeciwdziałania kradzieżom i dewastacji urządzeń infrastruktury technicznej, przewodów oraz urządzeń telekomunikacyjnych, energetycznych i kolejowych. – Inicjatywa jest jak najbardziej otwarta, zachęcamy kolejne podmioty do przystąpienia do niej – mówił Marek Woszczyk, prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Inicjatorami porozumienia są: prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Magdalena Gaj, prezes Urzędu Regulacji Energetyki Marek Woszczyk oraz prezes Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Dyl, natomiast na prawach sygnatariuszy Memorandum podpisują przedsiębiorcy, organizacje i izby gospodarcze z sektorów: telekomunikacyjnego, energetycznego oraz transportu kolejowego.

- Narasta skala niepokojących zjawisk kradzieży i dewastacji infrastruktury. To szkodliwe zjawisko nie tylko dla podmiotów gospodarczych, ale i dla obywateli, gdyż może przykładowo wpływać na szybkość reakcji służb – mówiła prezes UKE Magdalena Gaj. W ramach Memorandum sygnatariusze zobowiązali się do podjęcia wspólnych działań w zakresie podniesienia świadomości obywateli w sprawach skutków kradzieży infrastruktury.

Koniec z niską szkodliwością

Sygnatariusze będą też dążyć do poprawy współdziałania instytucji publicznych, organów ścigania oraz wymiaru sprawiedliwości w zakresie przeciwdziałania i zwalczania zjawiska kradzieży oraz dewastacji infrastruktury. – Przykładowo prowadzimy rozmowy z prokuraturami, aby ograniczyła stosowanie niskiej szkodliwości czynu wobec złodziejów infrastruktury. Przecież ten element infrastruktury może sam w sobie nie być wiele warty – stąd orzeczenie o niskiej szkodliwości, a jednocześnie jego brak wpływa na niedostępność infrastruktury, jego kradzież ma więc duże konsekwencje społeczne i ekonomiczne – powiedział „Rynkowi Infrastruktury” prezes Urzętu Transportu Kolejowego Krzysztof Dyl. Kolejnym elementem będzie propozycja zmian w prawie dotycząca przeciwdziałaniu kradzieżom i dewastacji infrastruktury – To będą nasze wspólne propozycje dotyczące zmian np. w prawie karnym, a nie propozycje sektorowe urzędów – zapewnił Dyl.

Wspólna kampania społeczna ma na celu zwiększenie zaangażowania mieszkańców, tak aby wiedzieli, że w takich przypadkach warto i należy reagować, aby nie narażać innych na zagrożenie. Memorandum to element kampanii społecznej, w którą włączyła się Policja, media i przedsiębiorcy działający na rynku: telekomunikacyjnym, energetycznym i transportu kolejowego. Zostanie opracowany plan wspólnych działań, których rezultaty będą systematycznie przekazywane opinii społecznej. Poza prezesami urzędów regulacyjnych deklaracje o przystąpieniu do Memorandum podpisali dziś także obecni na konferencji przedstawiciele firm, izb gospodarczych i organizacji, w tym: Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej, Straż Ochrony Kolei, Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej, Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych i Recyklingu, Telekomunikacja Polska S.A. oraz Netia S.A.

Poparcie dla tej inicjatywy zadeklarował już Komendant Główny Policji, który zobowiązał komendantów wojewódzkich Policji do objęcia szczególnym nadzorem wszystkich spraw związanych z kradzieżą i dewastacją infrastruktury. Jednocześnie Policja będzie monitorować aktualny stan zagrożenia w oparciu o gromadzone dane statystyczne.

 

Kradzieże na kolei spowodowały 3 tysiące godzin opóźnień w 2011 roku

- Kradzież i dewastacja urządzeń infrastruktury kolejowej stanowią poważny problem nie tylko dla zarządcy infrastruktury kolejowej, ale także przewoźników i pasażerów korzystających z kolejowej komunikacji publicznej – mówił prezes UTK Krzysztof Dyl.

Następstwem kradzieży i dewastacji są znaczne straty materialne wynikające z konieczności odtworzenia zniszczonej infrastruktury i naprawy uszkodzonego taboru. Powoduje to również opóźnienia pociągów, potrzebę uruchomienia komunikacji zastępczej lub dokonania innych zmian spowodowanych brakiem możliwości poprawnego funkcjonowania ruchu kolejowego. Dla przykładu w roku 2010 opóźnienia pociągów pasażerskich spowodowane kradzieżami oraz dewastacjami infrastruktury kolejowej wyniosły 107 729minut, co stanowi blisko 1,8 tysiąca godzin, czyli niemal 75 dni; natomiast w 2011 roku 176 685minut, co stanowi blisko 3 tysiące godzin, czyli ponad 122 dni – podaje Urząd Transportu Kolejowego.

- Problemem jest to, że infrastruktura kolejowa jest ogólnodostępna i pokrywa znaczny obszar kraju. Z tego względu trudno monitorować każdy element sieci. Należy zwrócić uwagę, że znajomość sposobu działania urządzeń, i powtarzające się schematy kradzieży wskazują na istnienie zorganizowanych grup zajmujących się tym procederem – mówi prezes UTK Krzysztof Dyl.

Jak dodał Dyl, skutki kradzieży i dewastacji infrastruktury można podzielić na gospodarcze, społeczne, i te, które wpływają na bezpieczeństwo. - W latach 2010-2011 liczba kradzieży wzrosła dwukrotnie. Dlatego trzeba działać – zapowiedział Dyl.- To bardzo ważna inicjatywa. Zrobimy wszystko, by przeciwdziałać tym zdarzeniom – zapewnił dr inż. Józef Hałyk, komendant SOK, który również podpisał memorandum. Według niego, zjawiska nie da się wyeliminować, ale może je w dużym stopniu ograniczyć

Kradzieże infrastruktury - dane liczbowe

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Krzysztof Dyl przechodzi do UKE

Biznes

Krzysztof Dyl przechodzi do UKE

Łukasz Kuś 18 lutego 2016

UKE zbadało jakość połączeń wzdłuż linii kolejowych

Prawo i polityka

UKE zbadało jakość połączeń wzdłuż linii kolejowych

mj, Rynek Infrastruktury, 16 czerwca 2011 17 czerwca 2011

UKE ponownie zbada fatalny zasięg na liniach kolejowych

Infrastruktura

UKE ponownie zbada fatalny zasięg na liniach kolejowych

rynekinfrastruktury.pl 28 sierpnia 2012

Zobacz również:

Krzysztof Dyl przechodzi do UKE

Biznes

Krzysztof Dyl przechodzi do UKE

Łukasz Kuś 18 lutego 2016

UKE zbadało jakość połączeń wzdłuż linii kolejowych

Prawo i polityka

UKE zbadało jakość połączeń wzdłuż linii kolejowych

mj, Rynek Infrastruktury, 16 czerwca 2011 17 czerwca 2011

UKE ponownie zbada fatalny zasięg na liniach kolejowych

Infrastruktura

UKE ponownie zbada fatalny zasięg na liniach kolejowych

rynekinfrastruktury.pl 28 sierpnia 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5