3 czerwca 2011 roku wpłynęły trzy protesty na rozstrzygnięcie przetargu na budowę podziemnej części stacji Łódź Fabryczna. Protesty złożyły konsorcja na czele których stoją firmy: Hydrobudowa, Budimex i Pol – Aqua. Zamawiający ma obecnie 10 dni na ustosunkowanie się do złożonych zastrzeżeń.
Postępowanie rozpoczęto w grudniu 2009 roku opublikowaniem m.in. w Dzienniku Urzędowym Wspólnoty Europejskiej ogłoszenia o postępowaniu. Wnioski o udział w postępowaniu do 1 kwietnia 2010 roku, złożyło 12 firm lub konsorcjów, z pośród których 4 listopada 2010 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły listę pięciu konsorcjów, zaproszonych do złożenia ofert. W wyniku protestów i wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 22 grudnia 2010 roku, w ogłoszonej w listopadzie tzw. krótkiej liście wykonawców zaszły zmiany i na miejsce konsorcjum w składzie: Metrostav a.s., Elektrizace Ĺželeznic Praha a.s. Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty Łódź” S.A., Sudop Praha S.A. weszła firma Hydrobudowa Polska S.A.
Termin złożenia ofert przez wybrane konsorcja wynosił 40 dni i upływał 24 marca 2011 roku.
Na wniosek oferentów został on jednak przedłużony i 8 kwietnia br. nastąpiło otwarcie ofert złożonych przez konsorcja w składzie:
Oferta nr 1:
Strabag Sp. z o.o., Pruszków,
Mostostal Warszawa S.A., Warszawa,
Acciona Infraestructuras S.A., Hiszpania,
Dywidag International GmbH, Niemcy;
na kwotę 1 906 513 000,00 PLN netto; 2 345 010 990,00 PLN brutto
Oferta nr 2:
Hydrobudowa Polska S.A., Przeźmierowo.
PBG S.A., Przeźmierowo
ARRIVIA S.A., Przeźmierowo
Przedsiębiorstwo Robót Górniczych Metro Sp. z o.o., Warszawa
INFRA S.A., Przeźmierowo
ZUE S.A., Kraków
na kwotę 1 591 700 000,00 PLN netto; 1 957 791 000,00 PLN brutto
Oferta nr 3:
Torpol Spółka z o.o., Poznań,
Astaldi S.p.A., Włochy,
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o., Zawiercie,
Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o., Mińsk Mazowiecki;
na kwotę 1 430 316 627,41 PLN netto; 1 759 289 451,71 PLN brutto
Oferta nr 4:
Budimex S.A., Warszawa,
Ferrovial Agroman S.A., Hiszpania;
na kwotę 1 813 981 107,00 PLN netto; 2 231 196 761,61 PLN brutto
Oferta nr 5:
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „POL-AQUA” S.A., Piaseczno,
Dragados S.A., Hiszpania;
na kwotę 1 253 385 820,00 PLN netto; 1 541 664 558,60 PLN brutto,
Jednakże już trzy później Sad Okręgowy wyrokiem z 11 kwietnia 2011 roku nakazał wykluczyć z postępowania konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „POL-AQUA” S.A., Dragados S.A.
Zamawiający dokonał oceny pozostałych ofert i 24 maja 2011 roku poinformował wykonawców, biorących udział w postępowaniu o wyborze oferty najkorzystniejszej, czyli oferty konsorcjum: Torpol Spółka z o.o., Poznań, Astaldi S.p.A., Włochy, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o., Zawiercie, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o., Mińsk Mazowiecki. Na takie rozstrzygnięcie, w ostatnim dniu na wnoszenie środków ochrony prawnej , wpłynęły trzy protesty.
Zamówienie obejmuje m.in. wykonanie dokumentacji projektowej, budowę tunelu dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości, budowę stacji kolejowej i dworca kolejowego Łódź Fabryczna, jako stacji podziemnej dla czterech peronów i ośmiu torów. Tory i perony nowego dworca Łódź Fabryczna zlokalizowane będą 16,5 metra pod ziemią,
a 10,5 metra nad nimi przebiegać będzie sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Część nadziemną stanowić będą hotele, biurowce i obiekty handlowe oraz apartamenty mieszkalne.
W ramach projektu wykonany zostanie również system parkingów dla samochodów „Parkuj i Jedź” oraz parking dla rowerów. Dojazd do dworca kolejowego Łódź Fabryczna zapewniony będzie ulicami: P.O.W, Składową i Węglową. Ponadto zostanie zrealizowana przebudowa linii tramwajowych w obrębie dworca kolejowego wraz z budową przystanków tramwajowych oraz budowa przystanków przesiadkowych autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych, po stronie północnej dworca kolejowego.
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie oraz budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego stanowiącego multimodalny dworzec Łódź Fabryczna, położonego w obszarze inwestycji Nowe Centrum Łodzi. Inwestycja polega na rozbiórce istniejących obiektów i infrastruktury, wykonaniu głębokich wykopów wraz z ich zabezpieczeniem i wywiezieniem urobku ziemi oraz wzniesieniu obiektów budowlanych. Prace zrealizowane będą w rejonie ulic: Kilińskiego, Narutowicza, Składowej
i Węglowej oraz na terenie obecnego Dworca Łódź Fabryczna i terenów bezpośrednio przyległych
Do 2014 roku w centrum miasta powstanie nowoczesne, pierwsze tego typu w Polsce multimodalne centrum transportu osobowego. W jednym miejscu będzie znajdował się dworzec autobusowy oraz kolejowy, przygotowany do obsługi kolei dużych prędkości i otoczony przestrzenią komercyjną wysokiej klasy, a wszystko to na dwóch poziomach w głąb ziemi. Dzięki temu dworzec może stać się węzłem przesiadkowym komunikacji publicznej dla całej aglomeracji łódzkiej i w znaczącym stopniu ułatwić komunikację mieszkańcom. Zamawiającymi są: PKP PLK S.A., PKP S.A. oraz Miasto Łódź.
Wstępny koszt projektu szacowany jest na ok. 1,9 mld złotych, przy dofinansowaniu w ramach POIiŚ na poziomie ponad 1,2 mld złotych. Okres realizacji projektu przewidywany jest na lata 2011-2014.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską i znajduje się na liście projektów podstawowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zadanie 7.1- 24.2 - Modernizacja linii kolejowej Warszawa Łódź, etap II, Lot B - odcinek Łódź Widzew - Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych. Przebudowa układu drogowego i infrastruktury wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna - budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego nad i pod
ul. Węglową.