Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakończyło konkurs, w którym oceniało wnioski o dofinansowanie projektów transportowych. Przyznano aż 1,2 mld złotych dofinansowania, dzięki czemu województwa i przewoźnicy regionalni kupią tabor wart ponad trzy miliardy złotych.
Konkurs na projekty taborowe dofinansowane z Funduszy Europejskich (POIiŚ.5.2/1/16) dla działania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T
ogłoszono już w listopadzie 2016 roku. Przewidywano, że będzie on trwał około roku. Wnioski przyjmowano do końca maja 2017 roku. Rozstrzygnięcie konkursu przedłużyło się, ale za to Centrum Unijnych Projektów Transportowych uzyskało zgodę na zwiększenie kwoty alokacji przeznaczonej na konkurs z kwoty 1 030 000 000,00 zł. do kwoty 1 226 269 947,95 zł.
Konkurs w ramach działania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T skierowany jest do przedsiębiorstw kolejowych przewozów pasażerskich, spółek powołanych specjalnie w celu prowadzenia działalności polegającej na wynajmowaniu/leasingu taboru kolejowego (tzw. ROSCO – rolling stock leasing companies, czyli poole taborowe) oraz jednostek samorządu terytorialnego, w tym ich związków, stowarzyszeń i porozumień, lub działających w ich imieniu jednostek i spółek specjalnego przeznaczenia.
Dofinansowaniu podlegają projekty przyczyniające się w największym stopniu do wzmocnienia roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju dzięki poprawie stanu połączeń kolejowych poza siecią TEN-T. Dofinansowanie UE w ramach tego konkursu mogły uzyskać następujące typy projektów: kolej poza TEN-T (zakupiony lub zmodernizowany tabor porusza się po liniach kolejowych, wśród których ponad 40% ich długości leży poza siecią TEN-T): unowocześnienie (zakup lub modernizacja) taboru kolejowego do realizacji przewozów pasażerskich o charakterze ponadregionalnym, wraz z niezbędną infrastrukturą służącą jego utrzymaniu, w tym taboru i urządzeń niezbędnych do przygotowania składów/pociągów dla ruchu pasażerskiego (np. lokomotywy manewrowe) lub kolej miejska: unowocześnienie (zakup lub modernizacja) taboru kolejowego do realizacji przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym, wraz z niezbędną infrastrukturą służącą jego utrzymaniu, w tym taboru i urządzeń niezbędnych do przygotowania składów/pociągów dla ruchu pasażerskiego (np. lokomotywy manewrowe). Dofinansowany tabor, w ramach obu typów projektów, będzie wykorzystywany na obszarze, który został wskazany w dokumentacji aplikacyjnej.
Właśnie opublikowana została lista zwycięskich projektów. Wybrane projekty taborowe pochłoną w sumie trzy miliardy złotych, a największym beneficjentem będą Koleje Mazowieckie, które
będą chciały kupić pociągi Stadlera. Podpisały już w tym celu umowę ramową. Oprócz tego nowy tabor - o ile projekty zostaną zrealizowane - kupią urzędy marszałkowskie województwa podkarpackiego, wielkopolskiego i małopolskiego, a także spółki PKP SKM Trójmiasto, Koleje Dolnośląskie, i SKM Warszawa. Wkrótce bardziej szczegółowo opiszemy poszczególne projekty.
inf. CUPT