Po raz kolejny Koleje Dolnośląskie podejmują próbę przywrócenia do ruchu dwóch spalinowych autobusów szynowych serii SA109, wyprodukowanych w 2004 roku.
Dwa autobusy szynowe serii SA109 – z numerami 003 i 004 od lat stoją na legnickiej bocznicy operatora. Przed laty zbudował je raciborski Kolzam. Jeden z nich, poza naprawą główną, wymaga kompleksowej naprawy jednostki napędowej, drugi wyłącznie przeglądu i napraw poziomu P5. Ostatecznie oba mają przejść zaawansowaną modernizację połączoną z poprawą niezawodności mechanicznej, powinny też otrzymać nowe systemy informacji pasażerskiej, fotele i, co ważne – klimatyzację.
Koleje Dolnośląskie w dokumentacji do przetargu zaznaczają, że najczęstszymi usterkami pojazdów są uszkodzenia silników spalinowych, rozszczelnienie połączeń blok silnika-głowica, pękanie/rozrywanie węży układu chłodzenia, przegrzewanie silników spalinowych, uszkadzanie przekładni nawrotnych, zakleszczanie nawrotników jazdy, zawieszanie systemu sterującego pojazdem Lokel, i urywanie się amortyzatorów pionowych na wózkach. Oczywiście operator dąży do usunięcia tych problemów, a na dowód, że to się udało, oczekują od potencjalnego wykonawcy modernizacji bezawaryjnej 200-kilometrowej jazdy SA109 przed ich odbiorem. Ponadto, później, za każdy pojazd, który w okresie każdego miesiąca kalendarzowego nie osiągnął współczynnika gotowości technicznej na poziomie 90 %, wykonawca zapłaci karę umowną w wysokości wartości określonej w umowie o udzielenie zamówienia.
Przypomnijmy, że poprzednie próby przywrócenia do życia SA109 należących do KD
nie przyniosły efektów. Choć zarówno w 2018 roku jak i w 2020 KD otrzymały oferty na modernizację Kolzamów, dwa różne zarządy przewoźnika oceniły, że ich będzie to za drogie. Ale w Polsce ASO Mieczkowski zmodernizował już kompleksowo SA109 dla Polregio,
o czym piszemy tutaj. Oferty na naprawę i modernizację SA109 można składać do 24 lutego 2021 roku.