Partnerzy serwisu:
Biznes

Trzeci kwartał PKP Cargo na plusie, ale na koniec roku będzie strata

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
20-11-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Trzeci kwartał PKP Cargo na plusie, ale na koniec roku będzie strata
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Grupa PKP Cargo poinformowała, że w trzecim kwartale 2020 roku wygenerowała 1 mld zł przychodów z tytułu umów z klientami, EBITDA wyniosła 226,9 mln zł, a EBIT osiągnął wartość 36,6 mln zł. Pociągi Grupy przewiozły łącznie w trzecim kwartale 23,9 mln ton towarów, a wykonana praca przewozowa wyniosła 5,99 mld tkm. Rok zakończy się jednak dużą stratą przewoźnika.

Na początku listopada PKP Cargo opublikowało szacunkowe wyniki finansowe i operacyjne grupy za 9 miesięcy 2020 roku. Wynik netto wynosi minus 176,3 mln złotych. Teraz grupa podała ostateczne wyniki. W komunikacie skupia się na samym trzecim kwartale tego roku, w którym wynik był na plusie. – Odrabiamy straty, ale oczywiście nie uda się do końca roku zniwelować tych powstałych w pierwszych dwóch kwartałach – powiedział Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo cytowany w komunikacie. 

Przychody Grupy z tytułu umów z klientami w trzecim kwartale 2020 roku wyniosły 1,01 mld zł. Jak czytamy w komunikacie, jontynuowane są również działania oszczędnościowe we wszystkich kategoriach kosztów, a wynik operacyjny Grupy w trzecim kwartale uplasował się na poziomie 36,6 mln zł, przy -76,4 mln zł w poprzednim kwartale. W trzecim kwartale 2020 roku EBITDA wyniosła 226,9 mln zł (116,7 mln zł w drugim kwartale 2020). Podobną tendencję kwartał do kwartału zauważyć można analizując wynik netto Grupy PKP Cargo, który w trzecim kwartale 2020 roku uplasował się na poziomie 15,6 mln zł przy wyniku -77,5 mln zł w drugim kwartale 2020. 

Przewoźnik zauważa, że w ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku rynek towarowych przewozów kolejowych zmniejszył się o ponad 10 proc. w ujęciu rocznym – z 42,2 mld tkm w 2019 roku do 37,9 mld tkm w 2020 roku - jednak warto zauważyć, że to PKP Cargo zmniejszyło przewozy, a pozostali uczestnicy rynku radzili sobie lepiej. Zdaniem spółki założenia polityki klimatycznej, które ograniczają rynkowy popyt na przewozy w najważniejszych grupach towarów masowych, co uderza głównie w przedsiębiorstwa kolejowe o uniwersalnym profilu działalności, takie jak PKP Cargo. Do tego spółka tłumaczy mniejsze przewozy pandemią, ale temu również zaprzeczają wyniki pozostałych przewoźników a także słowa własnych związków zawodowych.

W sumie w trzecim kwartale 2020 roku praca przewozowa wykonana przez Grupę PKP Cargo wyniosła 5,99 mld tkm wobec 6,67 mld tkm w analogicznym okresie 2019 roku. Jak zauważy przewoźnik, lepiej radzi sobie spółka AWT (obecnie PKP Cargo International), która notuje tylko nieznaczny ubytek pracy przewozowej (-3,2 proc. r/r). Natomiast w segmencie przewozów intermodalnych spółka może się pochwalić aż 11,8-proc. wzrostem w okresie styczeń-wrzesień 2020 roku i tym samym intermodal stanowi już prawie 37 proc. udziału w pracy przewozowej czeskiej spółki z Grupy PKP Cargo – dla całej Grupy ten wskaźnik zbliża się do 20 proc.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5