Rozpoczęły się testy techniczne Frecciarossy 1000 na linii kolejowej między Madrytem a Barceloną. Przeprowadza je ILSA, czyli włosko-hiszpańskie konsorcjum FS Italiane Group z udziałem Trenitalii. To ostatni etap do uzyskania homologacji. Nowa marka szybkich połączeń Iryo ma wystartować jeszcze w tym roku. Sprzedaż biletów zaplanowano na przełomie września i października.
Pojawienie się Iryo to efekt liberalizacji na hiszpańskiej sporej sieci KDP. Proces ten trwa już od listopada 2019 roku. Wówczas to iberyjski zarządca kolejowy przydzielił 30 proc. połączeń na hiszpańskiej sieci kolei dużych prędkości. Będzie to zatem druga największa – po narodowym Renfe – oferta. Pierwsze pociągi Iryo mają połączyć Madryt z Barceloną, Walencją, Alicante, Malagą, Sewillą. W późniejszych fazach oferta ma być rozwijana. Obecnie, poza państwową Renfe, na hiszpańskiej KDP kursują także pociągi francuskiego Ouigo, które konkurują na trasie Barcelona – Madryt.
Iryo, będące marką handlową spółki Ilsa (właścicielem jest włoska państwowa Trenitalia i Air Nostrum) będzie miała łącznie do dyspozycji 20 składów zespolonych ETR-ów 1000, produkowanych we Włoszech i Hiszpanii przez Hitachi Rail wraz z grupą Alstom (wcześniej: Bombardier Transportation). Pojazdy te znane są już z Włoch, gdzie kursują pod marką Frecciarossa. Są wykonane z materiałów nadających się w 95 proc. do recyklingu i będą mogły kursować z prędkością do 350 km/h. Pociągi pozwolą zaoszczędzić aż 80 proc. emisji dwutlenku węgla w przeliczeniu na jednego pasażera.
Projekt zainicjowany w Hiszpanii przez Trenitalię ma na celu zachęcenie coraz większej liczby osób do wybierania pociągu do realizowania podróży. Jak twierdzi przewoźnik, dziesięcioletnie doświadczenie z obsługi włoskiej sieci KDP pozwoli na dalszy rozwój transportu kolejowego pomiędzy głównymi miastami w Hiszpanii.
W Europie międzynarodowa grupa pasażerska FS Italiane Group, w której włoska Trenitalia jest liderem, jest obecna także we Francji pod nazwą Trenitalia France z połączeniami między Mediolanem a Paryżem oraz Paryżem i Lyonem z Frecciarossa 1000 , w Wielkiej Brytanii z Avanti West Coast i c2c, w Niemczech z Netinera (jako regionalnym operatorem), w Grecji z Hellenic Train, zaś w Holandii z ofertą połączeń autobusowych Qbuzz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.