Oprócz prac na Widzewie toczy się mniejszy remont równoległego wyjazdu z Łodzi w kierunku Koluszek – linii nr 25 na odcinku omijającym przebudowywaną właśnie widzewską stację. PKP PLK wymieniają fragmenty torów, by dwukrotnie podnieść dopuszczalną prędkość. Remontowany odcinek jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim jedynie w niewielkim stopniu, ale ma duże znaczenie dla przewozu towarów.
Roboty w łódzkim węźle kolejowym prowadzone są cały czas w bardzo dużym zakresie. Po wiosennym remoncie pomiędzy stacjami Żabieniec i Kaliska i równolegle z toczącą się wciąż przebudową stacji na Widzewie PKP PLK prowadzą prace na łódzkim odcinku linii nr 25 biegnącej z Łodzi Kaliskiej do Dębicy. Fragment ten stanowi jeden z możliwych wyjazdów z Łodzi na podstawową trasę do Warszawy przez Koluszki, a także na linie w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego i Piotrkowa Trybunalskiego.
Choć odcinek linii nr 25 pomiędzy Łodzią-Chojnami a Bedoniem nie jest intensywnie wykorzystywany w ruchu pasażerskim, bo większość pociągów kierowana jest przez Widzew, by obsłużyć jedną z najważniejszych stacji w mieście i kilka dodatkowych przystanków, kursują tędy cztery pary pociągów Regio z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Częstochowy. Z jednej strony odciąża to przebudowywany dworzec Widzew, z drugiej – pozwala na zatrzymanie na przystanku Olechów Wschód, z którego korzystają m.in. pracujący na dużej stacji towarowej Łódź Olechów.
Prace posuwają się naprzód od zeszłego roku
To właśnie ruch towarowy determinuje podstawowe znaczenie odcinka, na którym prowadzone są obecnie prace. Stacja na Olechowie jest bowiem jednym z najważniejszych kolejowych terminali w centralnej Polsce, a jego znaczenie może wzrosnąć w związku z planami rozwoju połączenia kontenerowego z Chinami. Trwające roboty ułatwią dojazd do Łodzi-Olechowa od strony stacji Chojny i Kaliska.
– Na szlaku Łódź Chojny – Łódź Olechów od zeszłego roku prowadzone są roboty utrzymaniowo-naprawcze – mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – W roku 2014 pracowała tam oczyszczarka tłucznia. Był też rozsypywany nowy tłuczeń na odcinku niemal dwóch kilometrów toru. W tym roku wymieniliśmy natomiast 300 metrów szyn. Przy użyciu zespołu maszyn DPUS [do mechanicznego podbijania i regulacji toru – przyp. kf] podbijany był tor o długości łącznej 2,730 km – relacjonuje.
Dwukrotnie szybciej. Zamiast 30 – 60 km/h
Obecnie trwa naprawa bieżąca jednego z torów. – 1,5 km za Olechowem prowadzimy też dalszą wymianę szyn na odcinku ponad 600 metrów – mówi przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Prace mają niebawem przynieść wyraźny efekt. – Do końca tego roku planujemy odwołać ograniczenie prędkości do 30 km/h i przywrócić prędkość 60 km/h – usłyszeliśmy w biurze prasowym PKP PLK.
Przypomnijmy, że na wczesną jesień tego roku PLK zaplanowały także remont odcinka wjazdowego z linii 25 na stację Łódź Kaliska. W odróżnieniu od prac prowadzonych na Olechowie, te roboty będą wiązały się ze znacznymi utrudnieniami dla podróżnych, w tym z kilkudniowym okresem całkowitego wyłączenia z ruchu odcinka z Łodzi Kaliskiej na Chojny.
Analizę dokumentu Strategia rozwoju makroregionu Polski Centralnej do 2020 r. znajdziesz w Monitorze. W tym:
Opis stanu istniejącego
Wskaźniki realizacji
Cele
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.