Istniejące od 1872 roku zaplecze do przygotowania pociągów do wyjazdu na trasy w Przemyślu będzie w najbliższych latach modernizowane.
Z Przemyśla wyprawianych jest coraz więcej pociągów, w tym międzynarodowych. Od nowego rozkładu jazdy z miasta przy polsko-ukraińskiej granicy wyjedziemy m.in. do Budapesztu, Berlina, czy Wiednia. Rola stacji będzie rosnąć w związku z tranzytem obywateli ukraińskich do Polski i innych krajów środkowej i zachodniej Europy. Rosną też wymagania techniczne dotyczące obsługi nowoczesnych wagonów.
– W Przemyślu przygotowywanych codziennie do trasy jest kilkanaście pociągów. Przed wyjazdem wymagają one m.in. wykonania takich czynności jak kontrola stanu technicznego, naprawy, wodowanie, czy też czyszczenie. Planowana przebudowa istniejącej infrastruktury kolejowej i zaplecza techniczno-socjalnego bocznicy w efekcie umożliwi szybkie i sprawne przygotowanie składów do drogi. Obecnie – w ramach kontraktu zawartego w kwietniu 2020 r. z firmą Muliticonsult Polska – przygotowywana jest dokumentacja projektowa przebudowy bocznicy – opisuje planowaną w Przemyślu inwestycję Agnieszka Serbeńska, rzeczniczka prasowa PKP Intercity.
Inwestycja obejmie budowę myjni w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Ponadto zamierzenia inwestycyjne przewidziane przez PKP Intercity w ramach kompleksowej przebudowy bocznicy w Przemyślu obejmują m.in.: przebudowę i rozbudowę układu torowego i sieci trakcyjnej, wybudowanie zaplecza obsługowo-naprawczego (hala napraw) wraz z zapleczem socjalno-technicznym i magazynowym, przebudowę i rozbudowę układu torowego wraz z elektryfikacją terenu całej bocznicy, przebudowę niezbędnej infrastruktury wewnętrznej i zewnętrznej. Realizacja prac budowlanych została podzielona na dwa etapy: etap I 2022-2023 i etap II 2024-2026.
Drobniejsze naprawy stacja postojowa i baza obsługowa w Bakończycach przechodziła już w poprzednich latach. Zmodernizowano już kontener ogrzewczy do wagonów, poprawiono stan pomieszczeń socjalnych dla pracowników i drużyn konduktorskich, wykonano międzytorza i przejazd drogowy w poziomie szyn.
Na początku 2021 roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na kompleksową
przebudowę stacji postojowej w Krakowie. Spółka chce realizować także modernizację baz utrzymaniowych m.in. we Wrocławiu, w Warszawie i Szczecinie. Inwestycje napotkały jednak na pewne problemy
o czym pisaliśmy tutaj.