Pierwsze nowe urządzenie sterowania ruchem oraz konstrukcje sieci trakcyjnej zamontowano na stacjach Szczecin Port Centralny oraz Świnoujście – informuje PKP PLK.
Torpol
podpisał z PKP PLK i Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście umowy o łącznej wartości 1,44 mld zł netto (niemal 1,8 mld zł brutto) w lipcu 2019 roku. Celem jest poprawa dostępu kolejowego do portów morskich. Inwestycja jest współfinansowana z unijnych środków CEF „Łącząc Europę”. Teraz PKP PLK informuje o pierwszych postępach prac.
Jak informuje PKP PLK,
na stacji Szczecin Port Centralny montowane są sygnalizatory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Układane są setki metrów kabli. Wykonawca stawia słupy i bramki – elementy konstrukcji, na których rozwieszana będzie nowa sieć trakcyjna. Budowane są nowe tory. Montaż nowych elementów linii kolejowej poprzedziło rozebranie i usunięcie 25 km starych torów i 78 rozjazdów. Działają specjalistyczne pociągi do usuwania i montażu sieci trakcyjnej. Pod torowiskiem wzmacniany jest grunt, co pozwoli na sprawny przejazd cięższych pociągów towarowych. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do i z portu zapewni modernizacja mostu kolejowego i trzech wiaduktów.
Na stacji Świnoujście widać już nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Stoją pierwsze konstrukcje pod nową sieć trakcyjną. Wykonawca zdemontował 12 kilometrów starych torów i 35 rozjazdów. Pracownicy wykonują wzmocnienie terenu pod linią oraz odwodnieniem układu torowego, które zapewni dobre utrzymanie drogi kolejowej. Na bieżąco uzupełniane są podkłady oraz nowe szyny do kolejnych prac.
Prace na torach dojazdowych do portów prowadzone są etapowo, aby zapewnić ciągły dostęp transportu kolejowego do nabrzeży – podaje inwestor.
Szybciej i więcej towarów koleją do portów
Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewnią dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi nawet 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu. Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co poprawi wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału portów oraz pozytywnie wpłynie rozwój gospodarczy regionu.
Projekt obejmuje blisko 100 km torów (Szczecin Port Centralny – 61, Świnoujście – 35) oraz podobny zakres sieci trakcyjnej. Wymiana aż 285 rozjazdów świadczy o dużej skali prac na stacjach (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108). Bezpieczeństwo zapewnią nowoczesne urządzenia sterowania ruchem oraz przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie oraz 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnicą oraz 3 wiadukty kolejowe.
Jak podaje PLK, zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku (według kontraktu powinno to być 31 miesięcy od podpisania umowy).