Wbrew wcześniejszym zapowiedziom nie udało się uruchomić pierwszych połączeń pasażerskich na modernizowanym odcinku linii nr 7. Na całej trasie trwają roboty budowlane.
Inwestycja między Puławami a Lublinem realizowana jest w ramach najdroższego projektu pn. Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, realizowanego w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. Na tym odcinku ruch pociągów pasażerskich i towarowych jest wstrzymany od 11 czerwca 2017 r. Prace, które miały zakończyć się w grudniu 2018 r., wydłużyły się z powodu m.in. zejścia z placu budowy pierwszego wykonawcy zasadniczych robót budowlanych (konsorcjum spółek Astaldi, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów, Construzioni Linee Ferroviarie, „Zhol zhondeushi Company” LLP). Obecnie głównymi wykonawcami inwestycji są Budimex (odcinek Dęblin – Puławy – Nałęczów) oraz Trac Tec Construction (odcinek Nałęczów – Lublin). Podpisane wiosną tego roku kontrakty zakładają prace dodatkowe takie jak np. budowa łącznicy między liniami nr 7 i 68.
Zaawansowanie prac w wybranych punktach trasy można obejrzeć na zamieszczonych zdjęciach. Zostały wykonane 18 listopada.