Na koniec roku, po ponad 20 latach pojedziemy pociągiem z Wrocławia do Świdnicy. Pociągi towarowe już kursują z Sobótki Zachodniej do Świdnicy. Kończy się układanie toru między Wrocławiem i Sobótką - informuje PKP PLK.
W październiku 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za 110 mln zł na przebudowę linii 285 na odcinku Świdnica – Jedlina-Zdrój z własną spółką Dolkom. Koniec prac miał nastąpić w listopadzie 2020 r.,
jak już jednak informowaliśmy, dojdzie do tego dopiero na koniec 2022 roku. Z kolei rewitalizacją linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Gł. – Świdnica Przedmieście (wraz z linią 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto)
zajmuje się konsorcjum Schweerbau GmbH i SBM. Tu termin zmieniono z końca 2020 r. na koniec 2021 roku. Jak informowała PKP PLK, znaczenie miał tu dodatkowy zakres prac.
Trwają prace na odcinku pomiędzy Wrocławiem a Sobótką
Od Sobótki Zachodniej do Świdnicy
od roku prowadzony jest ruch towarowy. Na tym odcinku został położony nowy tor, odnowiono blisko 30 obiektów inżynieryjnych; w tym 6 mostów i 3 wiadukty. Jak informuje PKP PLK, teraz kończy się układanie toru pomiędzy Wrocławiem a Sobótką. Ostatnimi odcinkami, na których uzupełnione będą podkłady i szyny są mijanki w Bielanach Wrocławskich oraz Kobierzycach. Wykonawca, po demontażu starego toru, wzmocnił grunt pod kolejową trasą. - Znacznych nakładów pracy wymagało uporządkowanie przyległego terenu i odnowienie odwodnienia - podkreśla PLK.
Prace obejmują przystanki oraz remont przejazdów kolejowo-drogowych. Na skrzyżowaniach ustawiono już sygnalizatory urządzeń zabezpieczających. Roboty z branży automatyki i energetyki zapewnią właściwą pracę systemu sterowania ruchem pociągów. Przygotowywane do kursowania pociągów są mosty i wiadukty. Odnowiona została przeprawa nad rzeką Ślężą we Wrocławiu.
Szerszy zakres prac w Kobierzycach
Wspomniane rozszerzenie zakresu prac dotyczy przygotowań do budowy drugiego toru na odcinku Wrocław Kobierzyce oraz reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej (nr 310). Jak podaje PLK, na stacji w Kobierzycach, w stosunku do pierwotnych planów, został gruntowanie przeprojektowany i jest przebudowywany układ torów. Będzie dwukrawędziowy peron i nowa mijanka, która zapewni możliwość obsługi większej liczby połączeń.
Jakie korzyści z inwestycji?Jak czytamy w informacji, przywracane połączenie (linia nr 285) z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy ok. 60 km. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 100 km/godz. Podróżni między Wrocławiem a Świdnicą skorzystają z 14 przystanków z nowymi peronami. Miejscami zatrzymań pociągów będą: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście. Na przystankach przewidziano jasne oświetlenie oraz odpowiednie oznakowanie, wiaty, ławki i gabloty informacyjne. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dla dojeżdżających do przystanków rowerem, zaplanowano stojaki na rowery.
Na rogatkach Wrocławia będzie przystanek Bielany Wrocławskie. W mieście pociąg zatrzyma się na dwóch przystankach - Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce. Perony ustalono w dogodnych lokalizacjach. Przystanek Wrocław Partynice będzie bliżej ul. Zwycięskiej a Wrocław Wojszyce przy ul. Grota-Roweckiego. Aby maksymalnie ograniczyć czas zamknięcia przejazdów kolejowo-drogowych, sąsiadujących z przystankami Wrocław Partynice i Wojszyce perony usytuowano po obydwu stronach drogi.