Z kilkuletnim opóźnieniem zakończyła się modernizacja jednej z najważniejszych linii kolejowych w Polsce – magistrali E20 w rejonie granicy polsko-białoruskiej. Zarządca infrastruktury tłumaczy to głównie koniecznością realizacji dodatkowych prac, jakich nie przewidziano na etapie projektowania. Trwa rozliczanie przedsięwzięcia prowadzonego dzięki środkom unijnym.
W tym miesiącu mają zakończyć się bardzo opóźnione prace na magistrali E20 łączącej granice polsko-niemiecką i polsko-białoruską w rejonie Kutna. Ten ważny ciąg międzynarodowy był w ostatnich latach modernizowany także na odcinku Biała Podlaska – Terespol, a więc na terenie województwa lubelskiego. Również tam doszło do bardzo istotnego przesunięcia terminu finalizacji robót. Niemal cztery lata opóźnienia
Pierwotnie zadanie miało zostać zrealizowane do sierpnia 2020 r. Harmonogram prac był jednak wielokrotnie zmieniany. – Zasadnicze roboty na odcinku od Białej Podlaskiej do Terespola zakończyliśmy w grudniu 2023 r. – mówi Anna Znajewska-Pawluk z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Zmiana pierwotnego terminu realizacji wynikała z konieczności przeprowadzenia dodatkowych robót związanych m.in. z niezidentyfikowanymi wcześniej kolizjami ziemnymi – tłumaczy nasza rozmówczyni. Wcześniej zarządca infrastruktury wskazywał jednak również na kłopoty wykonawcy, spółki Trakcja. Przedsiębiorstwo to zostało później przejęte przez PLK i mimo wcześniejszych problemów finansowych dokończyło zadanie, choć pasażerowie odczuli pozytywne skutki inwestycji znacznie po czasie.
Po zakończeniu robót zasadniczych konieczne były jeszcze drobniejsze prace, np. Porządkowe. Ostateczna wartość kontraktu z Trakcją sięgnęła 479,89 mln zł. – Projekt był dofinansowany z instrumentu CEF Łącząc Europę – wskazuje przedstawicielka Polskich Linii Kolejowych. Opóźnienie nie spowodowało utraty środków unijnych, bo prace zakończyły się w terminie dopuszczonym w umowie, na podstawie której wypłacana jest dotacja.
Modernizacja objęła m.in. trzy stacje
Wszystkie działania związane z inwestycją obejmującą obszar lokalnego centrum sterowania (LCS) Terespol nie dobiegły jednak wciąż końca. – Obecnie trwa proces rozliczania projektu – powiedziała nam Anna Znajewska-Pawluk. Zadanie objęło modernizację stacji Biała Podlaska, Małaszewicze i Terespol, budowę tunelu pod torami w Białej Podlaskiej i przejścia podziemnego na tamtejszej stacji, a także prace na obiektach inżynieryjnych. Powstał też nowy system sterowania ruchem kolejowym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.