Trwa demontaż szyn na dawnej linii kolejowej nr 209 na odcinku od Brodnicy do Kowalewa Pomorskiego. Pojawiły się doniesienia, że linia mimo wielu lat zaniedbań była w dobrym stanie, ale Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa je dementuje.
Zdjęcie rozbieranej linii kolejowej umieścił na swoim profilu na twitterze
jeden z naszych Czytelników. O sprawie
pisaliśmy na początku roku. PKP SA zdecydowała się
ogłosić postępowanie na fizyczną likwidację dawnej linii nr 209 mimo tego, że jeszcze w 2010 roku Urząd Marszałkowski województwa kujawsko–pomorskiego
planował przywrócenie tu ruchu pociągów parowych. Na realizację projektu władze samorządowe wydały kilkaset tysięcy złotych, ale później z niego zrezygnowały.
Dwadzieścia lat bez ruchu pociągówJak tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Szymon Huptyś, linia 209 na odcinku Brodnica – Golub Dobrzyń - Kowalewo Pomorskie ma status zlikwidowanej od ok. 12 lat, a ruch nie odbywa się tam od ok. 20 lat. – Ponadto, nie jest ona ważna z punktu widzenia obronności kraju i nie jest ujęta w planie transportowym MIB ani Urzędu Marszałkowskiego. Co prawda Urząd wykazywał zainteresowanie przejęciem linii z przeznaczeniem na cele turystyczne, jednak władze samorządowe odstąpiły od tego pomysłu – przypomina rzecznik.
Huptyś dodaje też, że u podstaw tzw. optymalizacji sieci linii kolejowych w Polsce w minionych latach, w tym ich likwidacji, leżały ówczesne uwarunkowania społeczno-gospodarcze. – Procesy likwidacji infrastruktury kolejowej były prowadzone zgodnie z obowiązującym wówczas prawem – przyznaje rzecznik MIB. Jak przypomina, w procesach likwidacji linii kolejowych oprócz ministra właściwego do spraw transportu i Rady Ministrów brały także udział jednostki samorządu terytorialnego, co jest gwarantem prawidłowego i zgodnego z prawem przebiegu procesów likwidacji linii kolejowych z uwzględnieniem interesów wszystkich zainteresowanych stron. Ten przepis został uchylony w
listopadowej nowelizacji ustawy.
Linia w dobrym stanie? MIB zaprzeczaW marcu Centrum Zrównoważonego Transportu
opublikowało kilka zdjęć z przejazdów kolejowo-drogowych na dawnej linii nr 209. Jak opisuje CZT, stan toru jest dobry "na większości odcinka", a do przywrócenia ruchu "wystarczy niewielki remont". Ministerstwo odpowiada, że to nieprawda, a linia nie nadaje się do remontu. – Zużycie szyn, ubytki w masie infrastruktury kolejowej (szyny, podkłady, śruby) sięgające 10% oraz stopień degradacji podkładów i tłucznia powodują, że przywrócenie ruchu na tym odcinku byłoby możliwe jedynie po wybudowaniu nowej linii – informuje "Rynek Kolejowy" Szymon Huptyś. Jak dodaje, betonowe podkłady, o których wspomina CZT nie spełniają warunków umożliwiających wprowadzenie ruchu pociągów. Natomiast drewniane podkłady są spróchniałe, a mocowania w znacznej części skradzione. Szyny pochodzą zaś z lat 50-60 ubiegłego wieku, a w latach 80–tych dokonywano tylko wymiany szyn na kilku najbardziej zniszczonych kilkudziesięciometrowych odcinkach.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapewnia, że otrzymało od PKP SA aktualne wyniki spisu z gruntu pozostałości po linii kolejowej nr 209 pomiędzy miejscowościami Brodnica i Kowalewo Pomorskie z 9 marca 2017 roku. Jak wylicza, z uwagi na długi okres bez napraw bieżących przed przywróceniem do ruchu linia musiałaby przejść naprawę główną, w tym całkowitą wymianę podstawowych elementów nawierzchni torowej jak szyny, podkłady oraz akcesoria mocujące wraz z oczyszczeniem, wymianą i uzupełnieniem podsypki torowej oraz naprawą podtorza. Do tego część przejazdów zwłaszcza z drogami o nawierzchni asfaltowej została przebudowana lub zaasfaltowana, a wiele obiektów inżynieryjnych wymaga remontów kapitalnych.
Do tego urządzenia odwadniające w wielu miejscach są niedrożne i zasypane, wzdłuż ławy torowiska są liczne zastoiska wodne (wręcz rozlewiska) zarośnięte roślinnością bagienną, a sama ława torowiska jest zarośnięta drzewami i krzewami. Nasypy kolejowe z uwagi na liczne osuwiska i obsunięcia musiałyby być profilowane, a obiekty budowlane takie jak perony, rampy, ładownie, drogi dojazdowe itp., są w stanie zdegradowanym i wymagają napraw kapitalnych, a w niektórych miejscach czynności odtworzeniowych z uwagi na bardzo duże zniszczenia. Także urządzenia stacyjne, tory boczne dodatkowe, tory ładunkowe, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem są niekompletne i zdewastowane.
– Z uwagi na bardzo duży zakres prac inwestycyjnych, przywrócenie cech funkcjonalnych odcinka linii kolejowej pomiędzy miejscowościami Brodnica i Kowalewo Pomorskie wymagałoby przeprowadzenia naprawy głównej wszystkich tych elementów nawierzchni torowej i związanych z linią obiektów inżynieryjno-budowlanych – podsumowuje rzecznik dodając, że aktualnie obowiązujący Krajowy Program Kolejowy (poddany konsultacjom społecznym) nie przewiduje jakichkolwiek robót na pozostałości po linii kolejowej nr 209 pomiędzy miejscowościami Brodnica i Kowalewo Pomorskie.