Ministerstwo Infrastruktury, w odpowiedzi na interpelacj posłanki Pauliny Matysiak, podsumowało prace, które dotyczą nowych metod wyciszania linii kolejowych. PLK pracuje nad nimi wspólnie z NCBiR. Wiemy też, że PLK udało się nawiązać kontakt z producentami tzw. „niskich ekranów”.
Projekty realizowane wspólnie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i PKP PLK dotyczą dwóch zakresów tematycznych. Jeden z nich ma doprowadzić do powstania „Innowacyjnego rozwiązania w zakresie ochrony ludzi i budynków przed drganiami od ruchu kolejowego”, drugi, równoległy do powstania nowych rozwiązań dla ograniczenia hałasu. Oba projekty są w trakcie realizacji, a Ministerstwo Infrastruktury opublikowało właśnie informację o tym, co dotąd udało się zrobić.
Między innymi opracowano model obliczeniowy oraz wyznaczono charakterystyki statyczne i dynamiczne parametrów wibroizolatorów, przeprowadzono badania materiałów elastomerowych, także takich pochodzących z recyklingu oraz zbadano materiały prototypowe pod względem trwałości. Wykonane zostały badania odporności na warunki środowiskowe, przeprowadzono badania numeryczne, które objęły tłumiki torowe i tłumiki przyszynowe a na podstawie badań opracowano i wyprodukowano prototypy tych urządzeń. Przeprowadzono badania laboratoryjne skuteczności redukcji i zrealizowano badania trwałości nowych tłumików. Pierwsze testy wyszły już także z laboratorium.
– Zbadano charakterystykę dynamiczną toru przed zamontowaniem tłumików oraz w torze z kolejno zamontowanymi prototypowymi rozwiązaniami tłumików. Kolejne etapy związane będą z testowaniem w rzeczywistym torze prototypowych rozwiązań zaakceptowanych w warunkach laboratoryjnych w celu oceny ich skuteczności – napisał wiceminister Andrzej Bittel.
Posłanka Paulina Matysiak pytała także o to, czy PKP PLK na poważnie zainteresowało się możliwością montażu tzw. „niskich ekranów dźwiękoszczelnych”. W czerwcu ubiegłego roku wiceminister Weber ograniczył się jedynie do komentarza, że testowane w Czechach rozwiązanie pochodzące z Finlandii jest obecnie w fazie eksploatacji nadzorowanej, a zebrane przez Czechów doświadczenia „pozwolą na opracowanie nowoczesnych sposobów zapobiegania skutkom niekorzystnych oddziaływań akustycznych”. Dodał lakonicznie, że „każde nowe skuteczne rozwiązanie minimalizujące oddziaływanie akustyczne od linii kolejowej może stanowić alternatywę dla obecnie stosowanych metod ochrony przed hałasem.” Na szczęście teraz PKP PLK wie już o rozwiązaniu trochę więcej.
– W 2019 r. PKP PLK przeprowadziła dialog techniczny z producentami i dystrybutorami niskich ekranów akustycznych (…). Dialog ma umożliwić uruchomienie tzw. poligonów badawczych, które zostałyby uruchomione we współpracy z wybranymi producentami niskich ekranów akustycznych, a ich celem byłoby przeprowadzenie badań terenowych, które w warunkach rzeczywistych miałyby ostatecznie ocenić skuteczność stosowania przedmiotowej technologii. Obecnie projekt pilotażowy znajduje się w fazie koncepcyjnej. Z uwagi na panującą pandemię wirusa SARS-COV-2 nie zapadły jeszcze decyzje w kwestii realizacji projektu – napisał Andrzej Bittel.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.