Spółka PKP Telkol przeżywa kryzys. Zarząd tłumaczy, że sytuacja wymaga redukcji zatrudnienia o około 100 osób.
Problemów w Telkolu spodziewano się na przełomie 2018 i 2019 roku, kiedy
dwukrotnie nie udało się rozstrzygnąć przetargu PKP PLK na wygłaszanie komunikatów na stacjach. Przed rokiem Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych ostrzegało o
zamiarach zwolnienia wszystkich pracowników spółki, wówczas jednak było to nieporozumienie.
Obecnie sytuacja jest jednak trudna; z Redakcją “Rynku Kolejowego” skontaktowali się pracownicy spółki, przekazując list prezesa do załogi. - Nasza spółka przeżywa niełatwy czas. Nietrafione decyzje biznesowe, problemy gospodarcze wynikające z pandemii oraz ogólne spowolnienie w sektorze inwestycyjnym spowodowały, że znaleźliśmy się w trudnej sytuacji finansowej, której skutki na co dzień odczuwa każdy z nas - pisze prezes Maciej Zagórski, który
zastąpił w czerwcu ubiegłego roku Mirosława Gilarskiego.
Jak wyjaśnia, działania nowego zarządu skupiły się na pilnym ratowaniu spółki przed upadłością, w pierwszej kolejności chroniąc miejsca pracy. Jak się wyraził, odniesiono na razie połowiczny sukces, dzięki czemu spółka funkcjonuje i wypłaca wynagrodzenie. Pozyskano finansowanie od właściciela (PKP SA) w wysokości 14 mln zł. - Jednocześnie cały czas prowadzimy dialog z partnerem społecznym w celu zawieszenia Zbiorowego Układu Zakładowego Pracy. Liczymy że organizacje związkowe, mając świadomość powagi sytuacji, podejmą właściwą decyzję.
Jak wyjaśnia prezes, wciąż nie udało się uzyskać oszczędności w wystarczającej skali, dlatego rozpoczęto redukcję zatrudnienia, które docelowo obejmie około 100 osób. - Dla zarządu to niezwykle ciężkie decyzje, podejmujemy je wspólnie analizując i konsultując każdy przypadek indywidualnie, ciąży na nas jednak odpowiedzialność za przyszłość całej spółki - czytamy w piśmie.
Poprosiliśmy spółkę PKP Telkol o stanowisko w tej sprawie. Marta Harazińska, specjalista ds. rekrutacji, rozwoju i komunikacji poinformowała w odpowiedzi, że zarząd PKP Telkol “ze względu na trudną sytuację spółki, w celu ograniczenia kosztów funkcjonowania, w pierwszej kolejności podjął działania zmierzające do zamknięcia projektów nie przynoszących spodziewanych korzyści ekonomicznych”. - Wdrażany obecnie Plan Naprawczy obejmuje m.in. proces restrukturyzacji zatrudnienia zakładający minimalną, ale niezbędną redukcję zatrudnienia. Dzięki temu możliwa będzie poprawa perspektyw zatrudnienia dla wszystkich pracowników spółki PKP Telkol - podkreśla Harazińska.
- Kierując się odpowiedzialnością za przyszłość PKP Telkol, w granicach obowiązującego prawa, w tym przepisów prawa pracy, zarząd aktualnie wdraża model naprawczy, prowadzący do utrzymania wysokiej jakości świadczonych usług oraz osiągania zadowalających wyników ekonomicznych - podsumowuje przedstawicielka Telkolu.