Hitachi Rail i Bombardier Transportation wspólnie dostarczą 14 pociągów dużych prędkości Frecciarossa 1000 dla przewoźnika Tranitalia. We Włoszech jeżdżą już bliźniaczo podobne składy zespolone.
Trenitalia wybrała dostawcę czternastu zespolonych składów dużych prędkości. Producentem będą wspólnie Bombardier i Hitachi. Ten pierwszy ma odpowiadać za 40% produktu, a mający siedzibę we Włoszech Hitachi: 60%. Obaj producenci mają już doświadczenie zarówno na włoskim rynku, jak i przy produkcji składów osiągających prędkości powyżej 300 km/h. AnsaldoBreda, która kilka lat temu została kupiona przez Hitachi Rail, przy pociągach z platformy Zerio300 pracowała właśnie wspólnie z Bombardierem. Producenci wspólnie dostarczyli już 50 takich pociągów, które kursują po włoskich liniach dużych prędkości.
Zakup pociągów Frecciarossa 1000 (ETR 1000), mogących rozpędzić się do 360 km/h, wraz z dziesięcioletnim utrzymaniem, jest warty 575 milionów euro. Z tego Bombardier zainkasuje 233 a Hitachi 342 miliony euro. Pojazdy zostaną wyprodukowane we Włoszech i będą różniły się tylko nieznacznie w stosunku do zestawów, które zamówiono w 2010 roku.
Transakcja jest elementem
szerokiego programu inwestycyjnego na włoskich kolejach. Do 2023 roku Koleje Włoskie chcą zainwestować 58 miliardów euro w nowoczesną infrastrukturę (w tym dokończenie Tunelu Brenner i instalację ETCS/ERTMS), tabor i rozbudowę sieci kolei dużych prędkości.