Włoski przewoźnik narodowy Trenitalia podpisał wczoraj kontrakt o wartości 1,2 mld euro na 50 pociągów bardzo dużych prędkości Zefiro V300, które wyprodukuje konsorcjum Bombardiera i AnsaldoBredy. Przetarg został rozstrzygnięty 5 sierpnia, ale podpisanie umowy opóźniło rozpatrzenie przez sąd odwołania francuskiego Alstomu.
Oferta włoskiej AnsaldoBredy i kanadyjskiego Bombardiera zdobyła 56,533 punktów na 70 możliwych za cenę oraz 28,88 punktów na 30 za ocenę techniczną, podczas gdy Alstom miał odpowiednio 50,759 i 28,61 punktów. Kawasaki i Siemens nie przedstawiły żadnej oferty w przetargu o wartości 1,2 mld euro.
W konsorcjum stworzonym na potrzeby tego przetargu kanadyjski producent taboru ma 60 procent udziałów, a włoski 40 procent. Przedsiębiorstwa wspólnie zaproponowały budowę pociągu zdolnego do jazdy z prędkością 400 km/godz. Podczas jego budowy mają być wykorzystane doświadczenia zdobyte podczas tworzenia konstrukcji Zefiro przez Bombardiera i platformy V300 przez AnsaldoBredę. Każdy pociąg ma pomieścić 600 pasażerów. Nowy pociąg ma być wyposażony w urządzenia sterowania napędem produkowanymi przez Bombardiera. AnsaldoBreda ma dostarczyć pudło pociągu i ma odpowiadać za jego końcowy montaż.
Pierwsze pociągi Zefiro V300 mają pojawić się na włoskich torach w 2013 roku. Zwycięskie konsorcjum zobowiązało się dostarczyć prototyp w ciągu 30 miesięcy, a rok później pierwszą serię pociągów. Produkcja V300 będzie się odbywać we Włoszech w zakładach AnsaldoBredy w Pistoia oraz w zakładach Bombardiera w Vado Ligure.
Dzięki temu zamówieniu Bombardierowi udało się sprzedać łącznie 210 pociągów z rodziny Zefiro. Pierwsze zamówienie z października 2007 roku pochodziło z Chin. Tamtejsze ministerstwo kolejnictwa zamówiło 80 składów poruszających się z prędkością maksymalną 250 km/godz., w tym 20 pociągów sypialnych. Później Kraj Środka zamówił jeszcze 80 pociągów Zefiro, które są zdolne poruszać się z prędkością do 380 km/godz.