Koleje Włoskie, po latach przygotowań, rozpoczęły obsługę międzynarodowej trasy Mediolan – Turyn – Lyon – Paryż. Nie da się przecenić znaczenia tego wydarzenia.
Od niedzieli 18 grudnia, w tydzień po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy pociągów, rozpoczęły kursowanie szybkie pociągi Tranitalii na międzynarodowej trasie Mediolan – Turyn Porta Susa – Modene – Chambery – Lyon Part Dieu – Paryż Gare de Lyon. Przejazd całej trasy z pasażerami trwa prawie 7 godzin. Włoscy kolejarze uruchamiają pociągi na swoje własne ekonomiczne ryzyko.
Trenitalia na linii uruchamia na razie dwie pary pociągów, choć w niedalekiej przyszłości ma ich być pięć. Używa w tym celu szybkich ośmiowagonowych składów zespolonych ETR 400 znanych z siatki połączeń Frecciarossa. Pięć takich pojazdów zostało przygotowanych do jazdy we Francji, dzięki montażowi tamtejszych systemów bezpieczeństwa. Około 80% trasy pociągu przebiega po liniach dużych prędkości między Mediolanem a Turynem oraz między Lyonem a Paryżem. Tu mogą poruszać się z prędkością 300 km/h. Na pozostałych odcinkach, gdzie jeszcze nie ma KDP, pojadą z prędkościami od 90 do 160 km/h. Za kilka lat szybka kolej ma powstać także na tym odcinku, co pozwoli na dalsze skrócenie czasu podróży i rzucenie rękawicy lotnictwu.
W pociągu znajdują się miejsca trzech klas: standard, business, executive. Będzie też możliwość zarezerwowania miejsc w sali konferencyjnej dla 5 osób. Sprzedaż biletów jest możliwa od 14 grudnia. Najtańsze bilety można kupić za 29 euro na trasie Paryż – Mediolan i za 23 euro dla odcinka Paryż – Lyon. Włoskie pociągi odjeżdżają z Mediolanu codziennie o 6:25 (w Paryżu o 13:22) i o 15:53 (w Paryżu o 22:25). Powrót z Paryża zaplanowano na 7:26 (przyjazd do Mediolanu na 14:07) i na 15:18 (w Mediolanie o 22:07).
SNCF – Państwowe Koleje Francuskie- na trasie Paryż – Mediolan kursuje trzy razy dziennie, używając do tego celu pociągów TGV. W przeciwieństwie do Trenitalii, zamiast dworca w centrum Lyonu, obsługuje jednym kursem lotnisko Lyon Saint Exupery, zlokalizowane przy linii dużych prędkości, a pozostałe dwa pociągi w ogóle nie zatrzymują się w Lyonie.
Wjazd Trenitalii na francuskie tory jest bardzo istotny. To pierwszy przypadek, gdy operator z innego kraju wjeżdża na rozbudowaną francuską sieć kolei dużych prędkości AGV. Wkrótce pojazdy ETR 400 pojadą także w Hiszpanii,
o czym pisaliśmy tutaj.