Odbyło się pierwsze spotkanie zespołu monitorującego budowę trasy W-Z w Łodzi. Prezydent miasta, Hanna Zdanowska i przewodnicząca rady miejskiej Joanna Kopcińska spotkały się z przedstawicielami ZDiT, MPK, policji, Straży Miejskiej oraz firmy Mosty-Łódź, która będzie realizowała inwestycję.
Dyrektor ZDiT Grzegorz Nita przedstawił harmonogram prac składający się z czterech etapów. Pierwszy rozpocznie się już 1 października i obejmie głównie prace na torowiskach. Zachowany wówczas będzie ruch kołowy we wszystkich czterech kierunkach.
Więcej utrudnień pojawi się w drugim etapie (od 4 listopada 2013 do połowy roku 2014). Przejezdne dla samochodów będą wówczas ulice Żeromskiego, Sienkiewicza i odcinek Piotrkowskiej od Wigury do Mickiewicza (w kierunku północ-południe), nieprzejezdne natomiast - ul. Gdańska, Wólczańska i al. Kościuszki. W kilku miejscach pojawią się parkingi. Kierowcy przyjeżdżający z obrzeży miasta kawałek drogi przez centrum przejechać będą musieli komunikacja miejską.
W trzecim etapie (do wiosny 2015) przejezdne będą już al. Kościuszki, ul. Kilińskiego, ul. Wólczańska i skręt z Roosevelta do Piotrkowskiej, wyłączona z ruchu zostanie ul. Sienkiewicza. W czwartym, ostatnimetapie kierowcy pojadą już ul. Sienkiewicza, Wólczańską i al. Kościuszki.
– Przez cały czas zachowany zostanie ruch Łódzkiego Tramwaju Regionalnego, z wyjątkiem 2-3 miesięcy, gdy przyłączać będziemy o skrzyżowanie Piotrkowska-Żwirki i Wigury – mówił dyrektor ZDiT Grzegorz Nita. – W relacjach wschód-zachód zwiększymy intensywność linii 98 i uruchomimy nową - Z10. Startujemy też z kampania informacyjną - pojawią się ruchome punkty informacyjne, w których będziemy wydawać mapki z objazdami – wyjaśnił.
Przedstawiciele służb (policji, Straży Miejskiej i Wydziału Zarządzania Kryzysowego UMŁ) nie kryją, że inwestycja będzie wymagała dużych zmian w organizacji ruchu, ale służby są na to przygotowane. Obecnie policja monitoruje już - także z pomocą helikoptera- natężenia korków w mieście, dzięki czemu będzie miała dokładniejszą informację, na które odcinki szczególnie zwrócić uwagę.
Prezydent Hanna Zdanowska zapytała o najbardziej newralgiczny punkt pierwszego etapu prac – sytuację na ul. Kopernika. Remont ulicy, która miała przejąć część ruchu w relacji wschód-zachód opóźnić się może nawet do końca października.
– Być może trzeba będzie zapewnić dodatkową komunikację autobusową w zastępstwie za 15-tkę – rozważał Grzegorz Nita. Prezydent Hanna Zdanowska stanowczo zaleciła zwiększenie intensyfikacji prac, aby ul. Kopernika została przywrócona jak najszybciej.
Prezes firmy Mosty-Łódź dodał, że nie boi się wyzwań, chociaż przyznaje, że takie mogą się zdarzyć. Inwestycja będzie toczyła się przez dwie zimy, jednak tylko bardzo ostre mrozy (poniżej 15 stopni) mogą uniemożliwić prowadzenie prac. Mosty Łódź to bardzo doświadczona firma, mająca w dorobku wiele inwestycji, w tym olbrzymie wyzwanie – Trasę Górna.
– Nasze spotkania są otwarte, będziemy cyklicznie rozmawiać o wszystkich problemach. Teraz oczekuję pełnego, kompleksowego opisu nowej organizacji ruchu. I to jeszcze dzisiaj – powiedziała prezydent Hanna Zdanowska.