W sobotę oficjalnie otwarto nową trasę tramwajową na poznańskie Franowo. Budowa wartej 270 milionów złotych linii miała się skończyć jeszcze przed Euro 2012, ale inwestycja opóźniła się. Nowa trasa ma 2,5 kilometra długości.
Umowę na budowę nowej trasy tramwajowej na poznańskie Franowo podpisano w marcu ubiegłego roku. Aż kilometr trasy przebiega w tunelu - to drugie takie rozwiązanie w Polsce, po Krakowie. I to właśnie problemy z oddaniem do eksploatacji tunelu opóźniły uruchomienie tramwajów na nowym odcinku. Od soboty jeździ tam już linia 16, co 15 minut w szczycie. Tramwaje linii nr 1 i 18 skierowane zostaną do pętli Franowo we wrześniu, wraz z reorganizacją komunikacji autobusowej na Ratajach.
- Tłumy Poznaniaków, i dużych i małych, powitały wczoraj owacjami pierwszy tramwaj, który ruszył nowo otwartą trasą tramwajową na Franowo. Później kolejne bimby zabierały chętnych do przejażdżki tunelem aż do pętli. Tam przygotowano piknik, podczas którego zaprezentowano film z budowy trasy i wystawę zdjęć. Chętni mogli obejrzeć także najnowszy nabytek Zakładowej Służby Ratowniczej - samochód specjalistyczny Mercedes Unimog V2R-600-RESCUE. Był przemówienia, gratulacje i oczywiście ogromny okolicznościowy tort. Po dokładnym obejrzeniu pętli, mieszkańcy udawali się w drogę powrotną tramwajami linii 16 - pierwszej, która połączy Franowo z Połabską - relacjonuje imprezę z okazji otwarcia nowej linii MPK Poznań. Zobacz zdjęcia.
Podstawowe dane techniczne nowej trasy:
- długość trasy: 2500 m,
- długość peronów: 45-60 m,
- maks. pochylenie podłużne: 3,5 %,
- przystanki na trasie: Os. Lecha, Piaśnicka, Kurlandzka, Centrum Handlowe M1, Szwajcarska, pętla Franowo.
Na odcinku od ul. Chartowo do ul. Kurlandzkiej trasa tramwajowa poprowadzona jest w wykopie z lekkim przykryciem, co miało pozwolić uzyskać wysoki komfort akustyczny oraz wizualny dla przylegających osiedli mieszkaniowych.
Cele projektu:
- połączenie nowej zajezdni na Franowie z istniejąca siecią tramwajową,
- poprawa i rozwój funkcjonowania infrastruktury technicznej,
- poprawa sprawności całego systemu komunikacji publicznej w Poznaniu, co miało przyczynić się do polepszenia obsługi pasażerskiej związanej z EURO 2012,
- obsługa komunikacyjna terenów położonych wzdłuż ul. Piaśnickiej i ul. Kurlandzkiej oraz centrum handlowego M1 i IKEA poprzez szybkie i bezkolizyjne połączenia komunikacją szynową przedmiotowych rejonów z centrum miasta.