fot. Kasper FiszerPociąg specjalny w Pruszczu-Bagienicy
PKP Polskie Linie Kolejowe przywracają przejezdność linii nr 241 biegnącej z Tucholi przez Pruszcz-Bagienicę do Koronowa w województwie kujawsko-pomorskim. Dzięki odbudowie niespełna 80-metrowego odcinka toru możliwe będzie przywrócenie regularnego ruchu pociągów. Na razie zarządca infrastruktury nie znalazł jednak żadnego podmiotu, który chciałby uruchomić przewozy do 11-tysięcznego ośrodka.
Jak poinformowało na swoim profilu na portalu Facebook Chojnickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, trwa uzupełnianie ubytku torowego w ciągu linii nr 241 Tuchola – Koronowo. Prace mają się toczyć na szlaku Pruszcz Bagienica – Mąkowarsko na moście na rzece Sąpolnie na terenie osady leśnej Motyl. – Na miejscu częściowo ułożono już nowe podkłady, przywieziono też szyny – relacjonowała przed kilkoma dniami organizacja.
Prace w Motylu potrwają do końca czerwca
Informacje te potwierdza zarządca infrastruktury. – Do końca czerwca PKP Polskie Linie Kolejowe uzupełnią 78-metrowy odcinek torów na linii 241 Koronowo – Tuchola – mówi Martyn Janduła z Zespołu Prasowego PKP PLK. – Wartość prac to 60 tys. zł – dodaje. Roboty mają pozwolić na przywrócenie przejezdności nieużywanej obecnie za Pruszczem-Bagienicą trasy.
Nie oznacza to jednak, że do Koronowa ponownie docierać będą regularne pociągi – choćby tylko towarowe. – Dotychczas żaden przewoźnik nie zgłosił się, aby uruchomić na tej linii przewozy – poinformował nas rozmówca. – Ostatnie pociągi kursowały tamtędy do końca lutego 2011 r. – wskazał. Tym niemniej o wiele później do Koronowa docierały pociągi o charakterze turystycznym. Spółka Trip & Travel Polska organizowała takie przejazdy jeszcze w 2015 r.
Ćwierć wieku od zamknięcia regularnego ruchu pasażerskiego
Od dwóch lat na łączącej Bory Tucholskie z Krajną malowniczej linii prowadzony jest ruch drezynowy – na mocy porozumienia z PKP PLK przejazdy organizuje Stowarzyszenie Rehabilitacji i Turystyki Na Szlaku. Odbywają się one jednak wyłącznie na odcinku z Tucholi do Pruszcza-Bagienicy, dawnej stacji węzłowej, do której prowadziła również linia nr 240 do Świecia nad Wisłą i Złotowa. Jej tor w obu kierunkach został rozebrany.
Linia nr 241 ma nieco ponad 43 km długości. Rozkładowy ruch pasażerski prowadzony był tam do roku 1993. Trasa bywa oceniana jako atrakcyjna turystycznie m.in. ze względu na malowniczy most na Brdzie w samym Koronowie. Został on zbudowany w 1907 r. W tym samym mieście znajduje się również inny znany most kolejowy – w ciągu dawnej linii kolei wąskotorowej z Bydgoszczy. Wąskotorówka funkcjonowała do początku lat 70. zeszłego stulecia. Przed czterema laty zawieszona na wysokości 18 metrów nad wodą przeprawa została przystosowana do ruchu pieszo-rowerowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.