Transprojekt Gdański podpisał z PKP PLK umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z nadzorem autorskim na wykonanie podbicia torów na Centralnej Magistrali Kolejowej dla osiągnięcia prędkości 250 km/h.
W styczniu tego roku ogłoszony został przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z nadzorem autorskim na
wykonanie podbicia torów na odcinku prawie całej CMK (od km 15,385 do km 204,940), dla jej dostosowania do prędkości 250 km/h. W postępowaniu zostały złożone dwie oferty – Solid Rail i Transportojektu Gdańskiego. Obie przekroczyły kosztorys opiewający na 3 666 124,86 zł brutto i postępowanie unieważniono w maju tego roku.
W lipcu ogłoszono kolejne postępowanie. Oferty złożyły te same firmy, ale kosztorys był już dużo wyższy – 6 222 928, 61 zł. Zmieściła się w nim oferta Transportojektu Gdańskiego, opiewająca na 5 525 160 zł brutto. Jak udało nam się dowiedzieć, przetarg został rozstrzygnięty, a umowę podpisano w listopadzie.
– Przyjęte przez Transprojekt Gdański zamówienie obejmuje 190 kilometrów linii nr 4 i jest pod kilkoma względami wyjątkowe. Co oczywiste, przyczynia się do podniesienia maksymalnej prędkości rozkładowej pociągów pasażerskich na polskiej sieci kolejowej – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Tomasz Resiak, dyrektor ds. Umów firmy Transprojekt Gdański.
Jak podkreśla, na uwagę zasługuje przede wszystkim koncepcja zamówienia. Zakłada ono opracowanie jednego, wewnętrzne spójnego projektu geometrii całej linii kolejowej, torów stacyjnych i linii stycznych oraz jednolitej osnowy geodezyjnej. Dotąd CMK była modernizowana punktowo, przez co projekty geometrii mają różną formę i standardy opracowania a osnowa geodezyjna jest rozproszona i – z perspektywy całości linii – niespójna. – Korzystanie z takiego materiału dla przyszłych prac utrzymaniowych może być trudne lub niemożliwe. Obecne zamówienie polega na zebraniu wszystkich niezbędnych danych projektowych i geodezyjnych w jednym opracowaniu, które z powodzeniem będzie mogło być wykorzystywane jako podstawa prac utrzymaniowych i modernizacyjnych przez kolejne lata – tłumaczy Resiak.
Warto przypomnieć, że trwa przetarg na opracowanie studium wykonalności dla podniesienia prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej do 250 km/h.
Wpłynęły w nim dwie oferty. PKP PLK zapowiada podniesienie
prędkości do 250 km/h na CMK w grudniu 2023.