Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Transport rozjazdów w blokach - nowy standard polskich kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
23-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Transport rozjazdów w blokach - nowy standard polskich kolei
Na poligonie badawczym Polskich Linii Kolejowych w Świdniku trwają testy nowych rozjazdów zbudowanych z wykorzystaniem transportu w technologii blokowej. Przęsłowa technologia transportu i zabudowy bloków zwrotnicy wkrótce będzie standardem w polskich kolejach.

W przetargach organizowanych przez PKP PLK można zauważyć, że zarządca infrastruktury zaczyna premiowanie wykonawców, którzy stosują rozjazdy dostarczane z użyciem technologii umożliwiającej transport w blokach i przyznaje im więcej punktów w przetargach. Skutkiem tych działań jest wzrost zainteresowania wykonawców zamawianiem takich rozjazdów u producentów.

W 2014 r. PLK poinformowała rynek o planach wprowadzenia w przyszłości obligatoryjnego stosowania przęsłowej technologii transportu i zabudowy bloków zwrotnicy poprzez modyfikację zapisów Warunków Technicznych Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. Reakcja nastąpiła jedynie ze strony dwóch wiodących producentów rozjazdów, Track Tec podjął się gruntownej modernizacji wagonów-paltform wyprodukowanych przez Konstal, natomiast KZN „Bieżanów” postanowił stworzyć od podstaw, całkiem nową technologię logistyki rozjazdów.

Przywołane warunki techniczne zalecały już od 2006 roku blokową zabudowę rozjazdów jako technologię podstawową, jednak jak informuje PLK z przeprowadzonego rozpoznania wynikało, że rzadko ją wykorzystywano, szczególnie w ramach dużych procesów modernizacji.

PLK wdraża nową technologię

- Aktualnie PLK zakłada wprowadzenie takiego rozwiązania na przełomie 2015/2016 r. Najpierw obowiązywać będzie 3 miesięczny okres przejściowy od wejścia w życie nowelizacji WTWiO uwzględniający możliwość przygotowania wykonawców i dostawców. Po tym terminie postępowania na zamawianie robót budowlanych powinny przewidywać blokowy transport i zabudowę rozjazdów - wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Wraz z powyższym wymogiem dopuszczone będzie wprowadzenie indywidualnych wymagań transportu i/lub zabudowy rozjazdów blokami, przy czym wymagania takie trzeba będzie ująć w dokumentacji zakupowej poprzedzonej dialogiem technicznym w rozumieniu prawa zamówień publicznych.

Badanie rozjazdów

Na stacji Świdnik badane będą rozjazdy kolejowe krzyżowe podwójne Rkpd 60E1-190-1:9, na podrozjazdnicach strunobetonowych w pełnej odmianie spawanej, dedykowane do prędkości maksymalnej na wprost 120 km/h. Badaniom poddane będą trzy rozjazdy trzech różnych producentów posiadających fabryki w Polsce. Zgodnie z programem badań opracowanym przez Instytut Kolejnictwa i uzgodnionym przez zarządcę infrastruktury, badania eksploatacyjne będą polegały m.in. na badaniach parametrów geometrycznych, badaniach zużyć podstawowych elementów rozjazdów, badaniach defektoskopowych oraz parametrów współpracy układu rozjazd/napęd.

Oprócz tego przewiduje się wykonanie badań oddziaływań dynamicznych taboru na rozjazdach. Badania dynamiczne planuje się wykonać podczas jazd próbnych z prędkościami: 80 km/h, 100 km/h, 120 km/h i 132 km/h na tym kierunku zasadniczym rozjazdów, który umożliwia przeprowadzenie tych prób.

- Głównym celem projektu jest  przebadanie prototypów do prędkości 120 km/h w celu wydania nowego bezterminowego świadectwa dopuszczenia dla ww. rozjazdów przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Polskie Linie Kolejowe zakładają, że realizacja projektu pozwoli na poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego na rozjazdach krzyżowych podwójnych, poprawienie parametrów eksploatacyjnych, zmniejszenie przyszłych kosztów utrzymania infrastruktury, unowocześnienie infrastruktury kolejowej - wyjaśnia Siemieniec.

Polska technologia

Rozjazdy przewożone w blokach zostały zamontowane na poligonie infrastrukturalnym PKP PLK w Świdniku i będą testowane przez najbliższy rok. Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe "Bieżanów" dostarczyły rozjazd Rkpd na podrozjazdnicach strunobetonowych przewożony wagonami w blokach. Po pokazach technologii podczas targów Trako 2015, był to faktyczny chrzest bojowy, czyli pierwszy przypadek zastosowania systemu Switcher w praktyce. 

Sam rozjazd został opracowany w biurze projektowym tego producenta i zastosowano w nim elementy zamknięć polskiej konstrukcji zaprojektowane przez specjalistów KZN Bieżanów we współpracy z PLK. W rozjeździe zastosowano krzyżownice wykonane ze staliwa bainistycznego, które cechują się lepszymi parametrami twardości i ścieralności niż rozwiązania wcześniej stosowane w Polsce. 

- Pod względem stosowanych rozwiązań polscy konstruktorzy osiągnęli już takie same standardy jakie są stosowane na Zachodzie. Rozjazd, który dostarczyliśmy będzie odpowiadał wymaganiom zarządcy infrastruktury związanymi z  zmodernizowanymi obecnie magistralami kolejowymi - mówi Magdalena Kamińska, kierownik biura badawczo-rozwojowego w KZN Bieżanów.

System Switcher opracowany przez KZN Bieżanów jest technologią unikatową gdyż w ramach jednego wagonu integruje platformę przewozu rozjazdów, moduł dźwigowy oraz moduły usztywnień i mocowań – zapewniając pełną mobilność i samodzielność technologii przy zachowaniu wysokich parametrów bezpieczeństwa i jakości. W przypadku innych rozwiązań do transportu rozjazdów wszystkie te elementy funkcjonują jako oddzielne rozwiązania (np. wagony platformy+dźwigi kolejowe).

Blokowy model logistyki rozjazdów jest  obecnie stosowany w krajach o najwyższej kulturze kolejowej tj. w Szwajcarii i Austrii.Również niemiecki zarządca infrastruktury zaczyna stosować wagony specjalistyczne firmy Matisa. W Niemczech przetargi na prace budowlane na kolei są zorganizowane inaczej niż w Polsce. Tam DB Netz zapewnia kluczowe materiały budowlane wraz z ich logistyką.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Zobacz również:

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Zobacz również:

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5