W 2023 r. w transport intermodalny odnotował spadki w porównaniu z wcześniejszym okresem. Masa przewiezionych ładunków to 24,5 mln ton. O 6,3% mniej niż w 2022 r. Wykonana praca przewozowa wyniosła 8,5 mld tkm. To spadek o ok. 1,5% i drugi rok z rzędu ze spadkami w tej gałęzi transportu.
Jak podaje UTK, 2023 r. jest kolejnym, kiedy odnotowujemy spadek podstawowych parametrów w transporcie intermodalnym (w
2022 r. w stosunku do 2021 r. mieliśmy wzrost jedynie w wykonanej pracy przewozowej). Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że w 2023 r. w transporcie intermodalnym przewieziono 24,5 mln ton ładunków. W 2022 r. było to 26,2 mln ton – masa przewiezionych ładunków zmniejszyła się o 6,3%. Wykonana praca przewozowa kształtowała się na poziomie 8,5 mld tkm. W porównaniu z 2022 r. zmniejszyła się o ponad 0,1 mld tkm (ok. 1,5%). Przez cały 2023 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali 1,59 mln sztuk jednostek ładunkowych, z czego 1,49 mln sztuk stanowiły kontenery. W stosunku do 2022 r. liczba przetransportowanych jednostek spadła o ok. 9,1%.
W 2023 r. przewieziono 2,431 mln TEU (1 kontener 20-stopowy to 1 TEU). W porównaniu z 2022 r. jest to spadek o 405 tys. TEU (14,3%).
Masa towarów przewiezionych koleją w ramach transportu intermodalnego stanowiła 10,6% masy wszystkich ładunków, których transport odbył się po torach. To o 0,1 punktu procentowego więcej niż w 2022 r. Udział pracy przewozowej zrealizowanej przez kolej w transporcie intermodalnym wyniósł 13,7%.
– Na polskim rynku transportowym obserwowaliśmy przez ostatnie lata systematyczny wzrost przewozów intermodalnych. Dane za lata 2022-2023 pokazują jednak, że przewozy intermodalne są wrażliwe na wydarzenia gospodarcze i geopolityczne. Konflikt zbrojny w Ukrainie wpłynął na wyhamowanie wzrostu przewozów intermodalnych. Wymusił też zmiany w łańcuchach dostaw oraz konieczność poszukiwania alternatywnych kanałów dystrybucji. Wojna w Ukrainie miała istotny wpływ również na funkcjonowanie polskich portów. Porty Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin-Świnoujście odnotowały spadki w przeładowywanych TEU względem 2022 r. W 2023 r. sytuacja u naszych wschodnich sąsiadów powodowała zwiększony obrót surowcami masowymi. Pomimo trudności porty planują rozwijać swój potencjał i zwiększać możliwości przeładunkowe kontenerów – sytuację na rynku przewozów intermodalnych komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Kryzys w intermodalu
dotknął przede wszystkim PKP Cargo. Lepiej radzą sobie pozostali przewoźnicy. - Po przejściowym kryzysie w kolejowych przewozach intermodalnych czeka nas powrót do dobrych wyników – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym
prezes DB Cargo Polska Marek Staszek. W segmencie
intensywnie rozwija się LTG Cargo.