Transmaszholding wraz z Kolejami Rosyjskimi zaprezentował koncepcję zupełnie nowego wnętrza wagonu bezprzedziałowego z 54 łóżkami ułożonymi ukośnie - w jodełkę.
W koncepcji "w jodełkę" miejsca do spania rozmieszczone są w sposób podobny do parkietu; kuszety znajdują się ukośnie w stosunku do przejścia. Układ przedstawia dwie opcje wykorzystania przestrzeni: prywatny przedział oraz otwartą przestrzeń. Pojedyncza kapsuła jest oddzielona ścianą i kotarą od wspólnego korytarza i jest dedykowana pasażerom podróżującym samotnie. Druga opcja, przedział otwarty, jest dedykowana grupom, czyli pasażerom, którzy podróżują z rodzinami, dziećmi, albo po postu służbowo.
Każdy pasażer w wagonie ma mieć do dyspozycji dostęp do gniazdka, port USB, wieszaki, schowki i inne udogodnienia niezbędne w podróży. Dodatkowo pod sufitem wagonu zaprojektowano przestrzeń na bagaż. Ważnym szczegółem jest osobiste okno dla każdego pasażera, co udało się osiągnąć poprzez montaż niezależnych małych okienek na dwóch poziomach.
Więcej przestrzeni dla pasażera
W prezentacji nowego wagonu na wystawie „Tydzień transportu 2021” udział wzięli Andriej Biełousow, pierwszy wicepremier Federacji Rosyjskiej, Oleg Biełoziorow, dyrektor generalny i prezes Kolei Rosyjskich, Kirill Lipa, dyrektor generalny Transmaszholdingu oraz Aleksander Łoszmanow, wiceprezes ds. rozwoju transportu pasażerskiego w Transmaszholdingu.
Koncepcja została opracowana na zlecenie Transmaszcholdingu w krajowym centrum wzornictwa przemysłowego i innowacji 2050.LAB. Jest to trzecia odsłona układu – z całej serii projektów polegających na zastąpieniu tradycyjnej wagonu płackartnego. Po raz pierwszy nowe podejście do tematu zaprezentowano na Dworcu Kazańskim w Moskwie w 2019 roku. Rok później pokazano wagon sypialny dla połączeń dalekobieżnych o większej o 280 mm szerokości (3380 mm zamiast zwyczajowego 3100 mm), oraz większej o 730 mm długości (26 230 mm zamiast 25 500 mm). W 2021 roku został zaprezentowany drugi model konceptu – w formie kapsuł.
Nocne ekspresy
Nowe projekty łączy ogólna zasada stworzenia takiego wyposażenia, w którym zmierza się do indywidualizacji przestrzeni (stolik osobisty, półka, lampa, nadmuch). Wagony mają zwiększoną szerokość długość w stosunku do standardowego taboru. W tym przypadku długość przedziału pasażerskiego wzrosła o 290 cm, szerokość wagonu o 28 cm, a kuszet o 15 cm.
Projekt wnętrz wagonów powstał dzięki grupom fokusowym, przy pomocy których producent ocenia życzenia pasażerów. W wagonach z nowymi rozwiązaniami osiągnięto warunki, które sprawią, że podróż pociągiem będzie jeszcze bardziej komfortowa. Wagon z układem „w jodełkę” został opracowany z uwzględnieniem koncepcji „ekspresu nocnego”. Miałby on być wykorzystywany przede wszystkim na trasach o czasie przejazdu do 12 godzin.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.