O ile w Polsce wagony pocztowe stanowią już relikt minionych czasów, tak w Rosji są z powodzeniem wykorzystywane. Transmaszholding właśnie zakończył duże zamówienie dla Rosyjskiej Poczty na dostawę 83 wagonów bagażowo-pocztowych.
Wagony 61-4505.01 (z przedziałem biurowym), jak podkreśla Transmaszholding, przeznaczone są do transportu pocztowego nie tylko na terenie Rosji. Konstrukcja została zaprojektowana z możliwością eksploatacji wagonu z wózkami dwóch typów, dzięki czemu tabor może być także używany na sieci Chińskiej Republiki Ludowej.
Pojazdy są wyposażone w kompleksowy system monitoringu, który jest w stanie jednocześnie monitorować do 10 wagonów bagażowych i pocztowych wchodzących w skład pociągu. Prędkość konstrukcyjna (160 km/h) pozwala na wykorzystanie wagonów w ramach pociągów zarówno pocztowo-bagażowych jak i pasażerskich.
Wagon jest podzielony na część ładunkową i część dla obsługi. Bezpieczeństwo załadunku przesyłki zapewnia brak występów na ścianach i podłodze, a także specjalny system mocowania.
Produkcja wagonów bagażowych i pocztowych w Twerskich Zakładach Wagonowych została rozpoczęta w 2015 roku. Teraz Rosyjska Poczta posiada już ok trzystu wagonów pocztowych modeli 61-4505 i 61-4504. Pojazdy te są zwycięzcami ogólnorosyjskiego konkursu "100 Najlepszych Produktów Rosji" w kategorii "Towary o przeznaczeniu przemysłowym i technicznym" za rok 2015.
Tymczasem Poczta Polska nie korzysta z usług kolei od 2011 r., kiedy zakończono proces zmiany łańcucha logistycznego na taki, w którym całość ruchu w kraju obsługiwana jest transportem samochodowym. Przedsiębiorstwo sprzedało także jedne z ostatnich wagonów pocztowych. Ministerstwo Aktywów Państwowych, nadzorujące państwowego operatora pocztowego, nie pozostawia złudzeń.
– Obecnie duża część przewozów pasażerskich, zwłaszcza pomiędzy największymi miastami, jest wykonywana przy wykorzystaniu pociągowych składów zespolonych, których konstrukcja uniemożliwia przewożenie i wymianę na dużą skalę ładunku, w tym przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych, szczególnie w sytuacji, gdy większość postojów na stacjach trwa do kilku minut – wyjaśnił w odpowiedzi na interpelację poselską Maciej Małecki, sekretarz stanu w resorcie aktywów państwowych. Okazuje się jednak, że PKP SA nie wyklucza możliwości stworzenie warunków dla realizacji tego typu bądź podobnych usług w przyszłości, jeżeli będzie na takie usługi określone zapotrzebowanie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.