Tabor obsługujący przewozy węgla z kopalni Elga w rosyjskiej Jakucji wzmocniono się o trzy nowe lokomotywy spalinowe od Transmaszholding. Trzysekcyjne maszyny serii 3TE25K2M, wyprodukowane w Briańsku, po raz pierwszy zostały dostarczone prywatnemu operatorowi. W drodze są kolejne trzy egzemplarze.
Umowa na zakup lokomotyw spalinowych została zawarta w maju 2021 roku. Już w połowie lipca do kopalni węgla Elga dotarły trzy lokomotywy. Kolejne trzy mają być dostarczone jeszcze w tym roku – prawdopodobnie we wrześniu. Wraz z taborem, producent będzie świadczył serwis pojazdów. Negocjowane są obecnie warunki umowy na ich utrzymanie.
Jak chwali się Transmaszholding, po raz pierwszy lokomotywy serii 3TE25K2M uzupełnią prywatny park taborowy. Wszystkie dotychczas produkowane lokomotywy dostarczane były Kolejom Rosyjskim. Zostały one zaprojektowane do obsługi ciężkich pociągów w trudnych warunkach klimatycznych i są w regularnej eksploatacji od początku 2020 roku. Ponad 50 takich lokomotyw znajduje się w Komsomolsku nad Amurem – bazie kolei dalekowschodniej. Producent jako najistotniejszą cechę, podkreśla ich wysoką efektywność ekonomiczną, która jest wynikiem zmniejszonego zużycia paliwa i obniżonych kosztów eksploatacji maszyn.
Klientem okazał się prywatny przewoźnik Elga-Trans, który obsługuje linię kolejową Ulak – Elga, łączący magistralę Bajkał – Amur ze złożem węgla Elga na Syberii – największym zakładem węgla koksowego w Rosji. Uzupełnią one posiadane przez prywatnego przewoźnika lokomotywy serii 2TE116, 3TE10, TEM2i TEM18. Dodatkowo firma wydzierżawiła także od Transmaszholding PRO w tym roku dwie nowe lokomotywy manewrowe serii TEM28. Konserwacja i bieżące naprawy floty prowadzone są na miejscu przez TMH PRO we współpracy z LocoTech-Promservis.
Elga-Trans ma wkrótce uruchamiać pociągi o masie do 7100 t (o 25 proc. więcej niż obecnie). To odpowiedź na rosnący wolumen transportu węgla ze złóż w Jakucku. Kopalnia Elga planuje zwiększyć wydobycie węgla do 45 mln ton rocznie do 2023 roku. W tym celu modernizowana jest obecnie linia Ulak – Elga, co poprawi przepustowość trasy i umożliwi uruchamianie do 15 pociągów dziennie, w porównaniu do obecnych pięciu. Według planu od 2022 roku z kopalni Elga koleją ma być transportowanych 30 mln ton węgla rocznie (czyli 2,5 mln ton miesięcznie). Już w kwietniu br. osiągnięto liczbę 1,5 mln ton, wobec zaledwie 330 tys. ton. w kwietniu 2020 r.
W potężnych lokomotywach 3TE25K2M zastosowano szereg zaawansowanych rozwiązań inżynieryjnych, takich jak blok łożyskowy, mikroprocesorowy układ napędowy, silniki elektryczne prądu przemiennego w układach pomocniczych oraz zespoły sprężarek śrubowych. Silnik posiada rezerwę mocy zapewniającą dodatkową niezawodność w niskich temperaturach lub na dużych wysokościach. Atutem jest także komfort i warunki pracy maszynisty na długich rosyjskich trasach, odpowiadający wszystkim współczesnym standardom BHP.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.