Translohr to technologia tzw. autobusu torowego, stworzona przez francuską firmę Lohr Industrie. Jest ona stosowana w systemach miejskiego transportu zbiorowego w Paryżu, Clermont-Ferrand (Francja), Tiencinie i Szanghaju (Chiny), Padwie i Wenecji (Włochy). Już wkrótce pojawi się także w kolumbijskim Medellin. Zasadza się on na pomyśle pojazdu poruszającego się na ogumionych kołach, ale prowadzonego przez pojedynczą, centralnie ulokowaną szynę.
W przeciwieństwie do innych technologii autobusów torowych, pojazd taki może poruszać się tylko tam, gdzie poprowadzi go wspomniana szyna (nie posiada on urządzeń umożliwiających sterowanie). Ponadto, pobiera on pantografem energię elektryczną z przewodów sieci trakcyjnej, tak jak funkcjonuje to w przypadku standardowych tramwajów. Pomimo tego, pojazd może poruszać się także na krótkich odcinkach przy wykorzystaniu energii zmagazynowanej we własnych bateriach.
Wśród zalet technologii Translohr wymieniane są: niższe koszty inwestycji (niż w przypadku torowiska tramwajowego), mniejsza emisja hałasu podczas jazdy pojazdu w porównaniu z tramwajami, zdolność do pokonywania sporych wzniesień w porównaniu do standardowych tramwajów, jak również możliwość mijania się „o włos” pojazdów jadących z przeciwnych kierunków (ze względu na jazdę tylko wzdłuż szyny prowadzącej nie ma niebezpieczeństwa, że naruszą one swoją skrajnię lub dojdzie do zderzenia – co mogłoby się zdarzyć w przypadku zwykłych autobusów). Ponadto pojazdy takie są łatwo dostępne dla osób niepełnosprawnych.
Jako wady przedstawiane są większe koszty utrzymania infrastruktury – na nawierzchni tworzą się koleiny ze względu na fakt, że ogumione koła wykorzystują wciąż tę samą powierzchnię drogi. Ponadto komfort jazdy nie jest najwyższy. System ma być także podatny na wykolejenia, do których dochodziło w Tiencinie i w Padwie. Jako wada wskazywany jest także brak alternatywy wobec Lohr Industrie jako producenta taboru, który w obliczu braku konkurencji może dyktować ceny miastom, inwestującym w takie przedsięwzięcie. Zupełnie inna sytuacja jest w przypadku podmiotów zajmujących się dostawami tramwajów czy autobusów.
Więcej na stronie Transport-publiczny.pl