Według „Gazety Wrocławskiej” w ciągu dziesięciu lat Wrocław czeka tramwajowa rewolucja. Lokalne władze chcą, aby w przyszłości to właśnie tramwaj był podstawowym środkiem transportu we mieście.
Rewolucja podobno planowana jest na lata 2015 – 2023. W tym czasie miasto może liczyć na pieniądze z Unii Europejskiej. - Ostatnio dostaliśmy ponad 400 milionów złotych, które przeznaczyliśmy m.in. na tramwaje plus czy ITS- mówi „Gazecie Wrocławskiej” Patryk Wild, wiceprezes MPK, odpowiedzialny za inwestycje. - Teraz tych pieniędzy może być o wiele więcej, być może nawet 700 milionów – dodaje.
Powrót do planów sprzed lat
Priorytetem jest budowa linii tramwajowej przez ul. Długą, Starogroblową i Popowicką. Nie jest to nowy pomysł, pojawił się już przed Euro 2012. Z uwagi na brak pieniędzy nie został jednak zrealizowany. - To ważny projekt dla zachodu miasta, bo odciąży ulicę Legnicką, którą biegnie jedyne torowisko prowadzące w tamtym kierunku. Gdy tam jest wypadek, czy choćby zepsuje się na Legnickiej tramwaj, od razu komunikacja miejska w tym rejonie miasta jest zablokowana, a tak być nie może – informuje „Gazetę Wrocławską” Wild.
Więcej torowisk w centrum
To nie koniec tramwajowych pomysłów. Miejskie władze planują także budowę kilku nowych torowisk w centrum Wrocławia. „Szyny mogłyby zostać położone na ul. Wyszyńskiego, Hubskiej (na odcinku od ul. Glinianej do ul. Dyrekcyjnej), a być może także na północ od Rynku np. na Grodzkiej (dziś jest tam torowisko jednotorowe) czy - w dalszym biegu tej linii np. w ul. Purkyniego. Dzięki nowym - kilkusetmetrowym odcinkom - łatwiej byłoby poruszać się tramwajem w centrum. Np. dzięki torowisku na północ od Rynku (np. w ulicy Grodzkiej), odciążony zostałby często zakorkowany pl. Dominikański” – podaje „Gazeta Wrocławska”.
Zmiany do 2012 roku
Na realizację czekają jeszcze inne plany.in. szybki dojazd na Nowy Dwór (przez ul. Strzegomską lub Robotniczą) czy skomunikowanie Psiego Pola. Ten ostatni wymaga budowy dwóch wiaduktów, jeden musi powstać nad torami kolejowymi, a drugi nad zalewowymi terenami Widawy.
- Zakładam, że uda się zrealizować przynajmniej w części te koncepcje do ok. 2022 roku czyli roku w którym kończy się okres wydatkowania środków Europejskich z nowego rozdania – zapowiada „Gazecie Wrocławskiej” Wild.
Więcej