W poniedziałek w bydgoskim ratuszu podpisana została umowa z wykonawcami inwestycji. Prace przy budowie ruszą w najbliższych tygodniach – poinformował na swojej stronie bydgoski magistrat.
Ostatni raz tramwaje do dworca kolejowego dojeżdżały w styczniu 1990 roku. Powrócić mają do końca listopada 2012 roku, kiedy nowa trasa zostanie oddana do użytku. – Dzięki wykorzystaniu środków unijnych, uda nam się znacząco poprawić komunikację publiczną w naszym mieście – powiedział Konstanty Dombrowicz, prezydent Bydgoszczy.
W przetargu ogłoszonym przez ZDMiKP wygrało konsorcjum złożone z następujących firm: ZUE SA z Krakowa (lider), Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. w Kobylarni pod Bydgoszczą, Firma Torowo-Spawalnicza SPAW-TOR Wiesław Michnik z Krakowa oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK Sp. z o.o. z Krakowa. Konsorcjum zaproponowało najniższą cenę – 70,421 mln zł, czyli o ponad 19 mln zł mniej niż przewidywane koszty budowy trasy. Dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych wynosi 42 mln 565 tys. zł.
Prace przy budowie trasy do dworca kolejowego prowadzone będą równolegle z dwóch stron: od ul. Focha oraz od ul. Rycerskiej. Niezależnie w halach wykonawcy budowana będzie konstrukcja mostu. Całość inwestycji podzielona została na 14 mniejszych etapów.
Trasa tramwajowa do dworca liczyć będzie 1750 m. Początkiem trasy będzie skrzyżowanie ulic: Focha – Kordeckiego – Królowej Jadwigi. Powstanie tam węzeł przesiadkowy. Stamtąd nowa linia pobiegnie równolegle do ul. Królowej Jadwigi w stronę ul. Naruszewicza. Powyżej tej ulicy trasa przetnie Brdę. Powstanie tam most jednoprzęsłowy o długości 70 m i szerokości ponad 14 m zawieszony na 6 parach lin podwieszających.
Po przekroczeniu Brdy tramwaj na wysokości ul. Matejki dotrze do ul. Dworcowej, skręci w nią i asymetrycznie do jezdni, po jej wschodniej stronie, dotrze do dworca kolejowego. Przed budynkiem dworca nastąpi kolejne załamanie przebiegu trasy, tym razem w prawo w ul. Zygmunta Augusta. Torowisko zlokalizowane będzie po północnej stronie obecnej jezdni, a trasę zakończy pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Rycerskiej.