14 tramwajów dwukierunkowych N8C, które Gdańsk kupił niedawno z niemieckiego Kassel miały przejść przed wyruszeniem na tory gruntowną modernizację. Na razie nie przejdą, bo do przetargu stanęła tylko jedna firma z ofertą znacznie odbiegającą od oczekiwań miasta.
Modertrans Poznań za przebudowę tramwajów oczekiwał 24 mln zł, to mniej więcej dziesięć razy tyle ile Gdańsk zapłacił za wszystkie wysłużone tramwaje (wyprodukowane w 1981 r.), które przyjechały z Niemiec. Jak poinformował serwis trójmiasto.pl przetarg unieważniono.
ZKM w Gdańsku podpisał umowę z KVG Kassel w maju tego roku. – Jest takie powiedzenie „Niemiec płakał jak sprzedawał”. I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie – tłumaczył wtedy Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. Tramwaje żegnano na specjalnej uroczystości. Starało się o nie jeszcze kilka innych miast. W Gdańsku będą wozić pasażerów na Morenę, na linii, na której nie ma pętli.
W Trójmieście z umowy są bardzo zadowoleni, bo za stosunkowo niewielkie pieniądze (nowoczesny tramwaj dwukierunkowy kosztuje minimum 1,5 – 2 mln euro) pozyskali coś co jeździ i może obsługiwać linie tramwajowe. Nie po raz pierwszy zresztą, bo kilka lat temu na podobnej zasadzie kupiono z Dortmundu 46 innych N8C. Minus jednak jest taki, że tramwaje trzeba przystosować. Te z Kassel mają średni przebieg na poziomie 1,3 mln km. Gdański przewoźnik chce w nich wymienić okna, siedzenia, od nowa pomalować, wyposażyć w niskopodłogowy człon, elektronikę pokładową i ułatwienia dla niepełnosprawnych.
Modertrans Poznań za modernizację jednego pojazdu zażądał 1,7 mln zł brutto. Ta sama firma modernizowała wcześniej tramwaje z Dortmundu, ale wtedy za każdy pojazd zarobiła ponad dwa razy mniej. Gdańsk na modernizację tramwajów z Kassel planował przeznaczyć 16 mln zł.
– N8C to obecnie najlepszy z modeli dostępnych na rynku pojazdów używanych. Choć ma swoje lata, jest po prostu niezawodny – tłumaczył nam kilka tygodni temu Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Dusseldorfer Waggonfabrik wyprodukował w sumie 76 takich tramwajów dla Dortmundu i Kassel. Większość z nich dziś jest w Gdańsku.
Tekst pochodzi z portalu Transport-Publiczny.pl