Od soboty (25 października) wznowiony zostanie ruch tramwajów na ul. Targowej nad stacją metra C-15 Dworzec Wileński. Część linii, z uwagi na jeszcze ograniczoną przepustowość przystanków, będzie dalej kursować objazdem wokół cerkwi – przez Ratuszową i Jagiellońską.
Ulicę Targową otwarto dla samochodów i autobusów na początku października. Teraz przyszła pora na tramwaje na odcinku Kijowska – 11 Listopada. Przystanki znajdują się w nowych lokalizacjach – na wylotach (wcześniej były przed skrzyżowaniem). Na razie jedynie nie będą czynne przystanki po południowej stronie al. „Solidarności” (w kierunku Grochowa). – Są one integralną częścią inwestycji metra. Nie mogą funkcjonować bez przejścia podziemnego, a tego nie uruchomimy przed metrem – wyjaśnia Andrzej Franków, wicedyrektor ZTM. Pozwolenie na użytkowanie zostanie wydane dla całości obiektu.
ZTM wyznaczył tymczasowe przystanki – w al. „Solidarności”, na wysokości liceum Władysława IV oraz na Targowej, na wysokości budynku centrali PKP PLK (w obu przypadkach przed skrzyżowaniem). Docelowy układ przystanków zostanie uruchomiony razem z metrem. Wtedy też, dzięki przeniesieniu miejsca zatrzymania tramwajów na wyloty skrzyżowania, linie jadące w jednym kierunku będą odjeżdżać z jednego przystanku.
Na swoje trasy wracają linie 3 (Gocławek – Annopol), 6 (Gocławek – Nowe Bemowo), 18 (Żerań Wschodni – Służewiec przez most Gdański), 25 (Annopol – Banacha) i 26 (Wiatraczna – Os. Górczewska). Targową pojedzie też nowa linia nr 13 – z Koła, przez Trasę W-Z, most Śląsko-Dąbrowski do pętli Kawęczyńska-Bazylika, a także linia nr 28 – z Dw. Wschodniego przez most Gdański do pętli Piaski.
Na most Śląsko-Dąbrowski wraca czwórka (zamiast 18), łącząca Wyścigi z Annopolem. Tramwaje tej linii nadal jednak będą kursować tymczasowym objazdem, powstałym na czas budowy metra, prowadzącym wokół cerkwi (przez Jagiellońską i Ratuszową). Tędy też, tak jak dotychczas, będą jeździć tramwaje linii 20 do i z Żerania FSO oraz 23 do i z Czynszowej. Objazdy są związane ze zbyt małą przepustowością przystanków tramwajowych na Trasie W-Z – ich powierzchnia jest teraz ograniczona przez budowę metra.
Wykonawca centralnego odcinka II linii metra zgłosił gotowość inwestycji do odbiorów 30 września br. W następnych dniach udostępniono dla kierowców przebudowane ulice Prostą, Świętokrzyską, Sokolą i Targową nad metrem. Ruszyły też tramwaje na Skierniewickiej, Kasprzaka i Prostej – na razie jeździ tędy tylko dziesiątka, gdyż nie odtworzono pełnego układu torów na rondzie Daszyńskiego (większą przebudowę zaplanowano na przyszły rok).
W tej chwili na centralnym odcinku II linii metra trwają odbiory wewnętrzne, które mają zakończyć się 6 listopada. Następnie na teren inwestycji wejdą służby zewnętrzne. Zgodnie z zapowiedziami metro ma zostać uruchomione w tym roku. Na razie przyszli pasażerowie będą mogli obejrzeć obiekt na dniu otwartym, który odbędzie się 9 listopada.
Więcej na temat okolic budowy II linii metra przeczytasz w serwisie Transport-Publiczny.pl