Tramwaje Warszawskie prowadzą dialog techniczny na specyfikację symulatora nauki jazdy tramwajem. – Kształcenie wielu ważnych umiejętności, które powinien posiadać motorniczy, nie jest możliwe (lub nie jest wystarczająco efektywne) za pomocą tradycyjnych metod – wskazuje Monika Wierzbicka, inspektor ds. komunikacji społecznej w Tramwajach Warszawskich.
Dialog techniczny jest wstępem do przygotowania specyfikacji dla przyszłego zamówienia na dostawę urządzenia. – Symulator pozwoli przygotować kandydatów na motorniczych do jazdy tramwajem i zapoznać ich z jego obsługą jeszcze zanim kursant rozpocznie jazdy praktyczne w ruchu drogowym. Będzie on również służył doskonaleniu dotychczasowych umiejętności oraz technik naszych motorniczych związanych z obsługą nowoczesnego taboru – mówi Monika Wierzbicka z tramwajów Warszawskich.
Spółce zależy na tym, żeby symulator wiernie odzwierciedlał ruch, obsługę przystanków, przejazdy przez skrzyżowania i różne, eksploatowane w Warszawie typy tramwajów. Obraz powinien mieć przynajmniej 120 stopni rozpiętości. Przewoźnik wymaga zastosowania wymiennych pulpitów sterujących przy zmianie typu tramwajów.
Symulator pozwoli na rozbudowanie palety szkoleń i lepsze przygotowanie motorniczego do pracy. – Kształcenie wielu ważnych umiejętności, które powinien posiadać motorniczy, nie jest możliwe (lub nie jest wystarczająco efektywne) za pomocą tradycyjnych metod: wykładów, prezentacji, szkoleń na wozie czy szkoleń w czasie jazdy na drogach publicznych – wskazuje Wierzbicka. Wymienia tutaj m.in. postępowanie w sytuacjach niebezpiecznych, czyli wtedy, gdy inni uczestnicy ruchu nie przestrzegają zasad ruchu drogowego, panują złe warunki pogodowe lub następuje nagłe uszkodzenie infrastruktury lub tramwaju czy radzenie sobie z awariami – diagnozowanie, usuwanie usterek i procedury postępowania w przypadku ich wystąpienia na mieście. Oprócz tego kursant będzie mógł przećwiczyć prawidłową obsługę przystanków i pasażerów (w czasie szkolenia tramwaje nauki jazdy nie zabierają pasażerów), przejazdy przez trudne skrzyżowania i pętle (w rzeczywistych warunkach trudno jest pokonywać to samo skrzyżowanie w krótkim czasie).
To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl