Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Tramwaje w Gorzowie: Czy i jak budować linie w mniejszych miastach?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Grobelny, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Tramwaje w Gorzowie: Czy i jak budować linie w mniejszych miastach?
Liczący 124 tys. mieszkańców Gorzów Wielkopolski jest jednym z mniejszych ośrodków miejskich w Polsce, wykorzystujących transport tramwajowy. Komunikację tego typu uruchomiono w 1899 r. W dawnym niemieckim mieście Landsberg am Warthe można było w latach 1943-1945 jeździć także trolejbusami (które na kilka lat zastąpiły tramwaje). I choć sami gorzowianie opowiadają się jednoznacznie za inwestowaniem w komunikację tramwajową, to co pewien czas pojawiały się informacje, że dni tego środka transportu w mieście nad Wartą są policzone. Sytuację ma zmienić kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej.

Jedna ze stolic województwa lubuskiego (które obecnie zarówno z Wielkopolską, jak i z niemieckim Lubuszem nie ma zbyt wiele wspólnego) to miasto o powierzchni ok. 86 km kwadratowych, posiadające 12 km sieci tramwajowej, po których jeździ 17 pojazdów 105N oraz 20 6EGTW i 6ZGTW.

Co ciekawe, komunikację tramwajową w ówczesnym Landsbergu uruchomiono pod koniec XIX wieku już jako pełnoprawną sieć wykorzystującą pojazdy o napędzie elektrycznym, inaczej natomiast było w tym czasie w większości miast niemieckich (najczęściej o wiele większych), gdzie zaczynano od tramwajów konnych. W 1899 r. dzisiejszy Gorzów liczył jedynie 35 tys. mieszkańców, jednak stworzono wówczas układ komunikacyjny o kształcie odwróconej litery „T”, który z grubsza zachował się do dzisiaj.

Powstały wówczas trzy linie – z Dworca Głównego do Hopfenbruch (okolice południowej strony dzisiejszej ulicy Warszawskiej), z Friedrichstadt (Frydrychowo) do Paradeplatz (dziś już nieistniejący) oraz z General von Strantz-Kaserne (koszary) do Markt (Wełniany Rynek). Jak można przeczytać w publikacjach poświęconych tej tematyce, od początku w wąskich landsberdzkich tramwajach, w przeciwieństwie do innych niemieckich miast, nie było kontrolerów biletów. Pasażerowie kupowali je bowiem u motorniczego lub przy wykorzystaniu tzw. Zahlboxów – pierwszych biletomatów. W 1903, 1904 i 1926 r. sieć tramwajową rozbudowano – powstała wówczas odnoga do dzisiejszego Parku Słowiańskiego, przedłużenie linii do dzisiejszego Placu Słonecznego oraz linia łącząca Wełniany Rynek z drugą stroną Warty, prowadząca do dzielnicy Zamoście.

Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl


Ekonomiczność komunikacji tramwajowej w mniejszych ośrodkach miejskich, możliwości jej rozwoju i planowane przedsięwzięcia będą tematami Forum Inwestycji Tramwajowych i Trolejbusowych, które odbędzie się 29 października w Bydgoszczy. W konferencji weźmie udział dyrektor Wydziału Transportu Publicznego w Urzędzie Miasta Gorzowa Wlkp., Tadeusz Tomasik. Forum jest wydarzeniem towarzyszącym Kongresowi Transportu Publicznego 2014 (30 października 2014, Bydgoszcz).
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5