Liczący 124 tys. mieszkańców Gorzów Wielkopolski jest jednym z mniejszych ośrodków miejskich w Polsce, wykorzystujących transport tramwajowy. Komunikację tego typu uruchomiono w 1899 r. W dawnym niemieckim mieście Landsberg am Warthe można było w latach 1943-1945 jeździć także trolejbusami (które na kilka lat zastąpiły tramwaje). I choć sami gorzowianie opowiadają się jednoznacznie za inwestowaniem w komunikację tramwajową, to co pewien czas pojawiały się informacje, że dni tego środka transportu w mieście nad Wartą są policzone. Sytuację ma zmienić kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej.
Jedna ze stolic województwa lubuskiego (które obecnie zarówno z Wielkopolską, jak i z niemieckim Lubuszem nie ma zbyt wiele wspólnego) to miasto o powierzchni ok. 86 km kwadratowych, posiadające 12 km sieci tramwajowej, po których jeździ 17 pojazdów 105N oraz 20 6EGTW i 6ZGTW.
Co ciekawe, komunikację tramwajową w ówczesnym Landsbergu uruchomiono pod koniec XIX wieku już jako pełnoprawną sieć wykorzystującą pojazdy o napędzie elektrycznym, inaczej natomiast było w tym czasie w większości miast niemieckich (najczęściej o wiele większych), gdzie zaczynano od tramwajów konnych. W 1899 r. dzisiejszy Gorzów liczył jedynie 35 tys. mieszkańców, jednak stworzono wówczas układ komunikacyjny o kształcie odwróconej litery „T”, który z grubsza zachował się do dzisiaj.
Powstały wówczas trzy linie – z Dworca Głównego do Hopfenbruch (okolice południowej strony dzisiejszej ulicy Warszawskiej), z Friedrichstadt (Frydrychowo) do Paradeplatz (dziś już nieistniejący) oraz z General von Strantz-Kaserne (koszary) do Markt (Wełniany Rynek). Jak można przeczytać w publikacjach poświęconych tej tematyce, od początku w wąskich landsberdzkich tramwajach, w przeciwieństwie do innych niemieckich miast, nie było kontrolerów biletów. Pasażerowie kupowali je bowiem u motorniczego lub przy wykorzystaniu tzw. Zahlboxów – pierwszych biletomatów. W 1903, 1904 i 1926 r. sieć tramwajową rozbudowano – powstała wówczas odnoga do dzisiejszego Parku Słowiańskiego, przedłużenie linii do dzisiejszego Placu Słonecznego oraz linia łącząca Wełniany Rynek z drugą stroną Warty, prowadząca do dzielnicy Zamoście.
Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl
Ekonomiczność komunikacji tramwajowej w mniejszych ośrodkach miejskich, możliwości jej rozwoju i planowane przedsięwzięcia będą tematami Forum Inwestycji Tramwajowych i Trolejbusowych, które odbędzie się 29 października w Bydgoszczy. W konferencji weźmie udział dyrektor Wydziału Transportu Publicznego w Urzędzie Miasta Gorzowa Wlkp., Tadeusz Tomasik. Forum jest wydarzeniem towarzyszącym Kongresowi Transportu Publicznego 2014 (30 października 2014, Bydgoszcz).