Dzięki funduszom unijnym, spółka Tramwaje Śląskie zmieni swoje oblicze. Właśnie ogłoszony został przetarg na modernizację 45 z ponad 250 posiadanych tramwajów 105Na. W kolejce czekają przetargi na zakup 30 nowych wagonów i modernizację 30 kolejnych.
Zakres modernizacji według zapisów w projekcie unijnym, to: wymiana układów napędowych z tradycyjnych (oporowych) na napędy prądu przemiennego z falownikami wykonanymi w technologii IBT z zastosowaniem asynchronicznego napędu prądu przemiennego, wymiana przetwornic elektromaszynowych (wirujących) na przetwornice statyczne (elektroniczne) i zastosowanie nowych maszyn napędu drzwi systemu IFE/IGE.
Kryteria ogłoszonego właśnie przetargu na modernizację 45 tramwajów to: cena oferty brutto (Waga 85), czas wykonania modernizacji wagonów (Waga 10) i gwarancja (Waga 5). Oferty można składać do 31 maja. W sumie w ramach projektu "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" zmodernizowanych ma zostać 75 tramwajów. Spółka kupi tez 30 nowych tramwajów. Przetarg na ich dostawę ma zostać ogłoszony w maju.
Umowa z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie projektu została podpisana w grudniu. W projekcie biorą udział Tramwaje Śląskie, i prezydent Tychów. Całkowity przewidywany koszt realizacji Projektu wynosi 801,06 mln zł brutto, z czego koszty kwalifikowane wynoszą 651,80 mln zł, a poziom dofinansowania - 59%. Tramwajowa część projektu zakłada zmodernizowanie ok. 46 km toru pojedynczego, rozbudowę infrastruktury torowej i sieciowej, zakup 30 szt. nowoczesnego taboru częściowo niskopodłogowego i modernizację 75 szt. tramwajów 105N.