Ostatni rodzaj wagonu, który pojawił się w zasobach Tramwajów Śląskich to zakupiony w Wiedniu E-1 nazwany przez tramwajarzy „Francikiem”.
Wagon ten będąc jednobryłowym i dwuczłonowym pojazdem, o długości prawie 20 m, może zabrać jednorazowo ponad 150 osób, zapewniając jazdę w komfortowych warunkach. Wagon po modernizacji w warsztatach spółki charakteryzuje się według tramwajarzy niską emisją hałasu i drgań w czasie przejazdu. Kolorystyka „Francika” jest utrzymana w konwencji przyjętej dla floty tramwajów w sSpółce, tzn. z dominującym kolorem czerwonym, co eksponuje wagon spośród innych uczestników ruchu i zapewnia jego dobrą widoczność. Zgodnie z zapowiedziami najnowszy zmodernizowany nabytek spółki zostanie skierowany na tory tramwajowe i wypełni ofertę przewozową. Wagony typu E-1, po przeprowadzeniu prac adaptacyjnych będą kierowane na linie, gdzie tradycyjne 105-tki są zbyt mało pojemne, zaś skład wagonów za duży.
W połowie października wagony zadebiutują na linii 26 tj. będą przewozić pasażerów na odcinku pomiędzy rzystankami Sosnowiec Milowice Pętla i Mysłowice Dworzec PKP.
Jak wyglądał tramwaj przed modernizacją w trakcie i po jej przeprowadzeniu można przekonać się przeglądając zdjęcia na stronie przewoźnika.