W 2013 roku Tramwajom Śląskim udało się zmodernizować 27 km torowisk, gruntownie zmodernizować 60 wagonów tramwajowych typu 105 N oraz zakupić 30 sztuk nowych niskopodłogowych wagonów Pesa Twist.
- Z punktu widzenia Tramwajów Śląskich. najważniejszym wydarzeniem w 2013 roku była realizacja zadań inwestycyjnych, prowadzonych w ramach Projektu pn. “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Jest to największy projekt inwestycyjny w historii firmy, którego realizacja rozpoczęła się w 2012 roku, a który będzie kontynuowany do połowy roku 2015 - mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie..
Największe inwestycje w historii
Do największych sukcesów spółki Tramwaje Śląskie zaliczyć należy przede wszystkim postęp w realizacji planu inwestycyjnego. - W 2013 roku udało się zmodernizować 27 km (z 48 km zaplanowanych w pierwszym etapie Projektu) torowisk, gruntownie zmodernizować 60 sztuk (z 75 ujętych w Projekcie) wagonów tramwajowych typu 105 N oraz zakupić 30 sztuk nowych niskopodłogowych wagonów, które dostarczane będą do spółki już w 2014 roku. Sukcesem niewątpliwie jest również uzyskanie niższych, niż przewidywano kwot na realizację zadać, co spowodowało uwolnienie 110 mln zł netto ze środków zabezpieczonych na realizację projektu - mówi Zowada.
Spółce dało to możliwość przyjęcia do realizacji projektu uzupełniającego (II etap Projektu pn. “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”), w ramach którego TŚ planują modernizację kolejnych 14 km torowisk oraz zakup następnych 12 nowych, częściowo niskopodłogowych wagonów tramwajowych.
Jak dodaje rzecznik, sukcesem firmy są również przyznane nagrody: Złota „Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Śląskiego” oraz wyróżnienie Złotym Certyfikatem “Przedsiębiorstwo Fair Play” przyznawanym przez Krajową Izbę Gospodarczą.
Zowada uważa, że rok pozbawiony był rozczarowań. Rok 2013 był niezwykle intensywnym i pracowitym rokiem, który przyniósł wiele satysfakcji i sukcesów. Należy go uznać za bardzo udany również z tego powodu, iż nie mieliśmy powodów do poczucia rozczarowania. Poza realizacją zadań inwestycyjnych spółka zanotowała bardzo wysoki wskaźnik realizacji zadań przewozowych (oscylujący wokół 99,5%), udało się także zorganizować uroczyste obchody 115-lecia Elektrycznej Komunikacji Tramwajowej na Górnym Śląsku (konferencje naukowe, debaty, dyskusje) oraz inne zaplanowane akcje i inicjatywy społeczne. Cieszymy się dużym wsparciem społecznym i zrozumieniem trudności, które występują w czasie intensywnych prac inwestycyjnych - podsumowuje rzecznik.
Środki unijne kluczowe
Według Andrzeja Zowady, sytuację w branży komunikacji tramwajowej należy oceniać przez pryzmat dwóch ujęć. Pierwsza rzecz to okoliczności sprzyjające prowadzeniu inwestycji infrastrukturalno-taborowych. - Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej umożliwia prowadzenie takich inwestycji na szeroką skalę - niemożliwą do realizacji bez wkładu środków z Programu Infrastruktura i Środowisko. Ta tendencja zapewne utrzyma się również w najbliższych latach, gdyż środki z unijnej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, będą w znacznym stopniu wsparciem dla modernizacji i rozwoju komunikacji szynowej. Minusem jest jednak niski poziom dofinansowania inwestycji tramwajowych w stosunku do innych "szynowców" - uważa rzecznik.
Druga sprawa, to udział tramwajów w komunikacji publicznej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej. - Aktualnie wciąż obserwujemy spadek liczby pasażerów korzystających z komunikacji publicznej (w tym tramwajowej) w miastach naszej aglomeracji. Liczymy, że inwestycje w tabor i modernizację torowisk, a co się z tym wiąże podniesienie jakości oferowanych usług przewozowych spowodują, iż ta niekorzystna tendencja zostanie zahamowana i kolejne lata przyniosą wzrost liczby pasażerów korzystających z tramwajów - kończy Zowada.