Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Tramwaj powraca do Olsztyna: od tańca z Hiszpanami po happy end

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Tramwaj powraca do Olsztyna: od tańca z Hiszpanami po happy end
Dzisiaj rusza pierwsza linia tramwajowa w Olsztynie. Warto w tym miejscu przypomnieć sobie, jak trudną drogę przechodziło miasto, by ten dzień wreszcie nadszedł. Przywrócenie komunikacji tramwajowej w Olsztynie to niewątpliwie jeden z najbardziej spektakularnych projektów komunikacyjnych polskich samorządów. Ostatnią, zbudowaną od podstaw sieć tramwajową otwarto w 1959 r. w Częstochowie.

Pierwszy tramwaj na Warmii (wtedy były to jeszcze Niemcy) wyruszył w 1907 roku. Latem przystąpiono do kładzenia torów, a uroczyste otwarcie pierwszej linii odbyło się 15 grudnia. Tramwaje miały wtedy rozstaw 1000 mm (dzisiaj będą miały 1435 mm). Pierwsze wagony miały dwa silniki po 30 KM każdy. W środku mogło usiąść 18 osób, natomiast na zewnętrznej platformie na stojąco mieściło się 14 osób. Dzisiejsze tramwaje Solarisa Tramino, dostarczone dla Olsztyna, pomieszczą prawie 200 pasażerów. Będą to najszersze najcichsze tramwaje w kraju.

Pierwsze wzmianki na temat powrotu do szynowego środka transportu we współczesnym już Olsztynie pojawiły się w 2004 roku. W programie rozwoju komunikacji miejskiej na lata 2004-2013 uchwalonym przez Radę Miasta mówiło się o przeanalizowaniu po 2007 r., czy warto wprowadzić w mieście nowy środek transportu. Rozważano wtedy o powrocie tramwaju lub trolejbusów.

Pierwsze prace budowlane rozpoczęły się dopiero 12 września 2012 roku. Niestety, atmosfera z miesiąca na miesiąc gęstniała. Olsztynianie zaczęli poznawać opieszałość hiszpańskiej firmy. Pojawiały się liczne opóźnienia, a robotnicy rozkopali sporą część Olsztyna i nastała cisza. W sierpniu 2013 roku doszło do zerwania umowy. Decyzja była trudna do podjęcia, bowiem do końca 2015 roku miasto musiało rozliczyć się z pieniędzy unijnych. Jednak zdecydowano się na ten krok, a następnie podzielono inwestycję na sześć pomniejszych odcinków, oddzielono też etap projektu od samej budowy.

Więcej o historii tramwajów na portalu Transport-publiczny.pl

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Olsztyn. Zielone światło od UZP. Będzie umowa z Durmazlarem

Zintegrowany transport

Olsztyn. Zielone światło od UZP. Będzie umowa z Durmazlarem

Przemysław Farsewicz 22 czerwca 2018

Olsztyn: Węższe tramwaje zapewnią konkurencję w przetargu

Zintegrowany transport

Olsztyn: Węższe tramwaje zapewnią konkurencję w przetargu

mj, Transport Publiczny 20 października 2017

Rozbudowa olsztyńskiego tramwaju z dofinansowaniem

Zintegrowany transport

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Olsztyn. Zielone światło od UZP. Będzie umowa z Durmazlarem

Zintegrowany transport

Olsztyn. Zielone światło od UZP. Będzie umowa z Durmazlarem

Przemysław Farsewicz 22 czerwca 2018

Olsztyn: Węższe tramwaje zapewnią konkurencję w przetargu

Zintegrowany transport

Olsztyn: Węższe tramwaje zapewnią konkurencję w przetargu

mj, Transport Publiczny 20 października 2017

Rozbudowa olsztyńskiego tramwaju z dofinansowaniem

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5